måndag 2 november 2009

Doftspår

I dag ska vi prata om det här med doft. Eller lukt. Eller kanske odör. Eller rentav stank. Och varför det då? Jo, för att idag kom det till vårt hem i skogen en gosse som skulle reparera vårt larm, som betett sig underligt den sista tiden. Gossen körde först i diket. Visst är det svårt att hitta hem till oss, men det är ingen bra idé att titta på kartan samtidigt som man kör. Man får antingen köra eller titta i kartan. Gossen gjorde bådadera samtidigt och hamnade mycket riktigt i diket. När han kravlat upp ur diket med hjälp av en lastbil kom han, mycket försenad, bärande på diverse verktyg, en stege och en svår lukt.



Mitt luktorgan stegrade sig! Denna lukt gillade det icke. Det vred sig av obehag och varenda liten luktcell bad att skonas. Framförde sin önskan att bli avlägsnad från luktkällan - den i herrparfym indränkte larmreparatören. Mina luktceller är emellertid icke så funtade att de kan rymma fältet utan att näsan och jag också rymmer. Vi fick snällt härda ut tillsammans. Näsan, luktcellerna och jag. Reparatören var tvungen att förflytta sig och lukten mellan rummen i vårt hem. Rummen impregnerades snabbt med en intensiv, genomträngande och stark herrparfymdoft -lukt, -stank, -odör. Den rann ner i golvspringorna, kletade fast i tapeterna, högg tag i varenda liten textilfiber och beslöt sig för att stanna där. En slitstark parfym. Gossen behövde låna vår telefon... Den skurades när han gett sig iväg och ligger nu på yttertrappan för att de sista luktmolekylerna ska frysa ihjäl.



Stackars gosse. Han trodde säkert att han luktade gott efter att ha hällt över sig en halv deciliter av sin favoritdoft. Det gjorde han icke! Jag har verkligen ingen aning om vilket märke som tillverkar en så slitstark och intensiv herr"doft", men det är gudskelov ingen doft som någon i min omgivning använder sig av. Herrarna i min närsfär är nog för det mesta oparfymerade. Käre maken använder ganska sällan någon extra krydda på sig själv, men när han gör det är det en doft som vi båda enats om att den är god, väldigt god, diskret, manlig och icke påträngande...




..och väldigt svår att hitta i Sverige numera.

När den parfymindränkta reparatören till sist, äntligen! gav sig iväg ställde jag till med tvärdrag. Lätt som en plätt en dag som denna, då det blåser 10-11 sekundmeter. Vinden for genom matrum och vardagsrum ut i köket och uppför trappan. Löven lade sig i drivor på golven. Dekorativt! Det blev lite kallt. Fönstren fick stängas efter tio minuter. Så småningom blev inomhustemperaturen normal. Då började det lukta igen. Mest intensivt luktar det i hallen vid larmet. Jag ska tvätta väggarna där. Med outspädd Ajax!


God middag önskar


Skogseva

6 kommentarer:

  1. Stackare..........som inte förstår bättre..

    SvaraRadera
  2. Det finns också dom som luktar annat än parfym. Också efter deras besök kan man behöva vädra. Kram från storasyster

    SvaraRadera
  3. Inger: Tycker jag också.

    Storasyster: Mm, tror jag vet vad och vem du menar.

    Kram båda två.

    SvaraRadera
  4. Ja det är frågan ??
    Vad är värst stinka svett eller parfym ?+
    Eller lika illa. Sistnämda har förhoppningsvis tvättat sig innan han hällde på sig "luktegottet" och är iallafall ren under stanken.
    Kram

    SvaraRadera
  5. De flesta herrparfymer (och många damparfymer också) luktar urk! Och förmycket därav är lika vidrigt som du beskriver.

    Jag hade en gång en arbetskompis som inte kunde sitta i kontorslandskapet utan fick placeras i ett eget rum p g a sin parfym. Hon luktade värre än storrökarna och de stank vidirigt!
    Minns fröken Dill

    SvaraRadera
  6. Eva: Jag vet faktiskt inte vilket som är värst även om luktegottet signalerar: här under finns en ren kropp.

    Fröken Dill: Det är naturligtvis det som är haken med det hela - vilken slags doft man gillar/ogillar. Tunga, söta ångor som sticker i näsan är hemskt. Att bura in en person som luktar så, som ni gjorde, är en bra lösning.

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!