måndag 23 november 2009

Bortslösad dag...

Det hemska, på hjässan svårt tyngande, gråsvarta, blöta, deprimerande och fullkomligt förlamande novembervädret fortsätter. Hängrännorna är fulla med skräp (när rensade vi senast?), så regnet skvalar över bräddarna. Gräsmattan ger vika under fötterna och lämnar avtryck som fylls med vatten, jag vill inte ens korsa den för att hämta posten... Gräsmattor borde inte finnas. Jag vill ha grusgångar och buskage. Och en och annan rabatt, Jag vill inte ha gräs! Käre maken håller nog med - han som sitter så många timmar på gräsklipparen under säsongen.



När mörkret är så realtivt totalt (kan något vara relativt totalt?) blir bilderna därefter. Mörka. Deprimerande. Utan hopp och glädje. Kan det bero på att fotografen är blöt inpå bara kroppen trots ett bra regnställ?



Ett regnställ som inte håller för en timmes promenad i någorlunda hällande regn. Skitregnställ! Men prasslar gör du så att jag inte kan höra tystnaden!



Men de stunder när jag stod stilla och testade nya inställningar på kameran (det blev inga lysande resultat) var regnstället tyst och då kom också djuren. Två flockar hjortar. Gissa om kameran var inställd på närbildstagning just då!
Djuren i skogarna runtomkring oss behöver aldrig gå hungriga. Jägarna ser till att de har obegränsad tillgång till betor. Hjortarna och vildsvinen är mätta och belåtna när de skjuts...



Av någon anledning blev den sista bilden något lite ljusare. Kan det bero på att skogen just där öppnar sig i en gräsbevuxen glänta? Här stod jag länge, väldigt obekvämt placerad i ett vått dike, och försökte mig på det här med manuell exponering. Jag tror inte att kameran förstod vad det var jag ville uppnå. Jag vet, men inte kameran...

Varför i alla världens dar har jag börjat namna mina bilder? Vet jag inte om att de är mina? Är jag så fåfäng? Tror jag att någon tänker stjäla bilderna? Det vore väl enbart smickrande! Sådana dumheter att sätta ut ett förfulande namn på bilderna. Det vet jag verkligen inte om jag tänker fortsätta med!


God och mörk eftermiddag


Skogseva

2 kommentarer:

  1. Hej farmor :) Hur är det med er därnere? Känns som det var väldigt länge sedan vi sågs nu!! Ni får komma och hälsa på eller så kommer jag ner :D Fina bilder! Hoppas alla mår bra !! Puss&Kram

    SvaraRadera
  2. Hannastumpan:

    Allt är relativt OK. Käre maken har just skakat av sig en trolig svininfluensa "light".

    Jovisst var det länge sedan. Längtar efter er alla men nu får det bli efter jul, tiden rusar... Men under lugnet i januari, då kan i alla fall jag åka upp till er.

    Såg du att jag komma femma i en fototävling? Jag är så stolt.

    Kram alla di andra och puss och kram på dig stumpan.

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!