tisdag 24 november 2009

Äpplechips

Känner ni er sugna på något gott? Då ska ni absolut se till att ha hemmagjorda äpplechips i en papperspåse i skafferiet! Det går emellertid inte an att bli sugen i ena ögonblicket och tro att i nästa ögonblick kan man hugga sig ett äpplechips. Nej, nej, nej - planering och framförhållning är det som gäller vid äpplechipstillverkning.



Det går bra med vilken äpplesort som helst men själv äter jag aldrig andra äpplen än de svenska. Helt enkelt för att jag inte tycker att andra äpplen smakar lika gott! Äpplena ska inte skalas då går man miste om de vackra röda röda kanterna på chipsen. Tag ur kärnhuset med äppelpipare.


Skiva äpplena så tunt du kan, ju tunnare desto snabbare torkar de.



Kasta skräpet som blir över i din kompostspann. Du har väl en kompostspann - om inte kan jag varmt rekommendera det här med kompostering, men det pratar vi om en annan gång.



Jag strösslar bakplåtspappret med en aning rårörsocker för att äppleskivorna inte ska fastna, men det går bra utan. Bred ut de tunna fina äppleskivorna och se till att de inte ligger ovan på varandra, då blir de aldrig färdiga.



Ett par plåtar med skivor doftade jag ett uns kanel över. Kanel använder jag annars väldigt sparsamt, förutom i kanelbullar. Det går utmärkt med pulvriserad ingefära också om man gillar det. Det gör jag men hittade ingen i skafferiet. Det måste skrivas upp på handlingslistan!



Sätt plåtarna i 50-75-gradig ugn och räkna med att det tar mellan 3-5 timmar beroende på hur många plåtar du har i ugnen och hur tunt du har skivat äpplena. Efter ett par timmar kan du ta ut plåtarna och vända och "möblera om" bland äppelskivorna. De krymper ju efterhand som de förlorar vätska så efter två timmar kunde jag fösa samman skivorna på tre plåtar i stället för fyra.



Ugnsluckan ska stå lite på glänt för att släppa ut den fukt som äpplena släpper från sig. Jag sätter gamla träslevar mellan, det blir precis lagom springa då. Vi är lyckligt lottade som har två ugnar - det innebär att jag kan ha fyra plåtar med äppleskivor igång samtidigt!

Nu har det gått fem timmar: FÄRDIGA!

Låt chipsen ligga i rumstemperatur för att torka ytterligare till nästa dag, sedan går det bra att stoppa ner dem i en papperspåse. Eller lägg dem i en burk och låt locket stå på glänt. Alternativt ät upp alla chipsen så behöver du inte bekymra dig om hur du ska förvara dem...

God middag önskar


Skogseva

3 kommentarer:

  1. Gott godis! Men äpplena på träden häromkring är slut och jag köper inte heller annat än svenska äpplen. Måste nog åka in till en ännu större affär någon dag - har inte sett svenska äpplen i vår. Kram från storasyster

    SvaraRadera
  2. Storasyster: Om du hittar en sort som heter Rubinola tycker jag att du ska testa dem.
    Kram från
    Lillasyster

    SvaraRadera
  3. Vilka goda chips! Sådana skulle man kunna ha på lut på jobbet te x.
    Tycker fröken Dill

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!