söndag 22 november 2009

Novemberljus

Jag kom femma i Slottsträdgårdsmästarens fototävling - jag är glad som en speleman!




"Novemberljus"

Jag fotograferade fröställningarna på lavendelblommorna en dag när en mycket blek sol visade sig. Den eviga skånska vinden gjorde att fröstänglarna rörde sig något lite, så en viss oskärpa fanns i bilden från början. Jag skämdes lite över kvalitén men skickade i alla fall bilden.

Av femtiofyra bilder kom min på femte plats!

http://gardener.blogg.se/index.html

Och vinnarbilden var helt i en klass för sig, Prästgårdsevas bild visar den skånska höstens ansikte med en sönderkörd och geggig skogsväg kantad av lärkträd (?) som glöder i höstsolen. I det mörka leriga vattnet speglar sig en ljusblå himmel på det mest hoppfulla sätt. I bilden går att läsa in mycket. Man skulle kunna hålla en predikan med den som utgångspunkt...


God dag önskar


Skogseva

5 kommentarer:

  1. Har redan gratulerat dig på annan plats, men ändå - GRATTIS! Jag håller med om att vinnarbilden är fantastiskt vacker. Kram från storasyster

    SvaraRadera
  2. Storasyster: Tack, tack, jag är jätteglad!
    Hon är duktig, hon i prästgården...
    Kram från lillasyster.

    SvaraRadera
  3. Med påtaglig risk för att det kan verka som om ”klubben för inbördes beundran” lagt karbonpapper mellan inläggen kan jag inte undhålla mig, att framföra ännu en kommentar.
    Så oerhört roligt, att båda våra bidrag placerade sig bland de 5 bästa. Så ännu mycket roligare, att vi uppskattade varandras bilder utan att veta vems de var. Som om bilderna pratar ett språk vi båda förstår och delar. Ingen av våra bilder var varken glassiga eller insmickrande men trots det når budskapet fram.

    Grattis, grattis till dig, duktiga Skogseva, som oupphörligt skapar små mästerverk i både text och bild.
    Och återigen tack för alla vackra ord du strör över mig. Jag rodnar.

    Och tack till ”storasyster” för också dina vänliga ord.

    Prästgårdseva

    SvaraRadera
  4. Prästgårdseva:
    Jag tycker att vi startar en sådan trevlig liten klubb! Vi kan kanske få igång produktionen av karbonpapper igen...
    Bry dig inte om att rodna Prästgårdseva - du är värd berömmet!

    (Lärk?)

    Kram från skogen

    SvaraRadera
  5. Generat fnissande:
    Svar: Ja, lärk.
    Kramar

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!