torsdag 9 september 2010

Vind


Sydvästan viner runt knutarna.

En sensommarvarm vind som river och sliter i buskar och blommor.



Vinden böjer och bänder. Bladen viker sig vid sina fästen och gungar tillbaka igen. Grenarna sveper, cirklar runt, pendlar.

Två blomvippor i bokharabindan dansar en pas de deux med vinden som koreograf.
Svänger tyllkjolar. Sträcker sig mot varandra. Nuddar vid och går tillbaka till utgångspositionen.

Vinden ruskar om.

Träden bugar sig och följer med. Gröna toppskott slits av och faller till marken. Ett kort liv till ingen nytta...




Jordärskockans blommor står stadigt på höga och styva men vindtåliga stjälkar. Gungar med i vinddansen.
Fram och tillbaka. Fram och tillbaka.
Låter sig inte knäckas. Står och lyser.
Vajande fyrbåkar i sensommardunklet.

God afton önskar

Skogseva

4 kommentarer:

  1. Inte bara runt knutarna,även runt min cykel....:((

    SvaraRadera
  2. Inger: Säkert inget rekommendabelt cykelväder...

    SvaraRadera
  3. Ja, inte vet jag!
    Vilket du är bäst på?
    Bild eller text?
    Beundrande kramar
    från din prästgårdssyster

    SvaraRadera
  4. SysterEva: Tack söta du...
    Kropp och själ styr tankar, känslor, sinnesstämning. Ibland positivt, ibland negativt - hos mig som hos alla. Negativ i dag. Dyster, lite dämpad.
    Ringer dig i morgon.
    Kramar

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!