lördag 11 september 2010

Siden-sammet


Ett lördagsbesök på ett stort varuhus inte alltför nära oss.

Folkmyller. Inte trängsel därtill är huset för stort. Men myller.

Människomyller.

Käre maken lider svårt av ischias och härdade ut tre kvart. Sedan for vi hem genom ett regngrått skånskt landskap. Åkrarna låg nyplöjda eller nysådda. Tiltorna fetglänste i duggregnet.

Så vackert, så vackert.



Två olika strukturer på fältet. Ett oharvat dekorativt glansigt jordsidenband mot den mjuka harvade sammetsmullen.




Och alléns trädkronor bildade en rad med klädda knappar mot det bruna tygstycket/fältet. Sådana knappar som jag minns att mamma hade i sina klänningar. Klädda knappar som knäpptes med fina små sydda tränsar i en lång rad i klänningsryggen.

Sådana arbetade kläder som man gjorde på den tiden när allting var bättre.

Då när man var barn och solen alltid sken...


God middag önskar

Skogseva

(Fotona är tagna genom mobilkamerans suddiga öga - riktiga kameran låg hemma och sov.)

2 kommentarer:

  1. Härlig är jorden!
    Men tre kvart i ett varuhus är tillräckligt. Med eller utan ryggont.
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Prästgårdsväninna: Tre kvart var vad det tog ischiasmannen att gå hela den långa, utstakade "såhärtarniergenomvaruhuset"gången. Om inte ryggontet hade varit hade det tagit fem minuter. Inklusivie inköpen!
    Kram

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!