lördag 4 september 2010

Svampskogen


Storasyster och jag och en papperspåse gick ut i skogen i akt och mening att plocka mer svamp. Jodå det blev några karljohan...

Storasyster litade på mig när jag sa att jag hittar lika bra i denna skog som i min egen ficka.

Ha! Det skulle hon icke ha gjort....




Nej, storasyster - det är inte farligt i skogen. Bara lugnt och tyst.
Det du får i ansiktet när du går bland träden? Spindelväv kära du, spindelväv. Nej, nej, nej - det är aldrig spindlar i sådana nät. Spindlarna bor.. hmm.. högst upp i träden!
 Vildsvin? Nej, lilla gumman, de sover skönhetssömn mitt på dagen långt härifrån. I Eslöv tror jag..



Nej vi har inte gått vilse, jag vet precis var vi är. Nästan precis var vi är. Vi är snart framme ska du se.
Vi håller lite mer åt höger. Ser du - nu är vi vid den lilla sjön! Det var väl inte farligt. Och inte svårt alls. Jag visste väl att vi skulle komma fram. Åtminstone att vi skulle komma fram någonstans...


Nu får vi sitta en stund här vid ljungen och lugna ner oss. Vi blev inte uppätna av vildsvinen och spindelväven gick att torka bort ur dina ögon. Och svamp har vi i säcken.


Du kan alltid lita på din lillasyster när det gäller att hitta rätt i skogen!


God lördag önskar

Skogseva

6 kommentarer:

  1. Och sen kom trollen........!?

    SvaraRadera
  2. Inger: Och sen gick vi över kullen och nerför backen, in i skogen och ut på den alldeles rätta vägen.

    SvaraRadera
  3. Ack så vackert. Så där vackert, som bara du kan….

    Kanske inte farligt men desto mer spännande. (Tänk om ni inte skulle hitta hem igen! Fast det förstår man ju, att ni måste ha gjort om det inte var så, att du hade datorn med i skogen. Födelsedagspresenten kanske.)
    Som alla goda sagor, så slutade ert äventyr i trollskogen i alla fall lyckligt. Men ärligt talat, så var du inte så särskilt övertygande.

    Kramar

    SvaraRadera
  4. Prästgårdssyster: Åh.. tack söta du!
    Storasyster tyckte att det var lite farligt - är lite skogsharig över att inte hitta hem. En föllsedagsdator som går att bära med i skogen vore kanske en önskedröm. Fast kanske ändå icke, hur skulle ögonen då hinna notera allt det vackra?
    Var ja inte övertygande? Det tyckte nog inte storasyster heller...
    Många kramar till dig

    SvaraRadera
  5. Födeösedagspresenten? Om det med det menas en tingest man kan ringa med så hade ingen av oss en sådan med. Storasyster som inte alls tycker om att inte veta var hon befinner sig.

    SvaraRadera
  6. Storasyster: Kom just på att min födelsedagspresent innehöll en liten dator + telefon. Har icke hunnit vänja mig... under alla förhållanden så var den inte medbringad. Och nej, är man kontrollant så är man!
    Kram på dig storasyster

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!