lördag 18 september 2010

'Meles meles'

Nu härjar höstens marodör i vår trädgård nattetid. Sätter mycket märkbara spår som jag ogillar svårt.
Käre(?) maken tycker inte att det spelar så stor roll! Tja, du käre make... Om den hinner böka upp så mycket under en natt så tar det inte många nätter innan hela trädgården är uppbökad. Då blir det å andra sidan inte så mycket gräsmatta kvar för dig att klippa!

Jodå, grävlingarna hör hemma här i skogen.
Jodå, de får visst finnas nära inpå oss.

MEN DE FÅR INTE BÖKA I VÅR GRÄSMATTA!



Det räcker så bra med allt annat elände som bökar och äter under gräsmatta och rabatter. Jag vägrar att acceptera att någon ävenså bökar och äter ovanpå gräsmatta och rabatter.


Nej, jag har inte alls samma 'ryckapåaxlarnaåteländet'- eller 'tjadetfårmanfinnasiginärmanboriskogen'-mentalitet som käre maken.
Att tycka att förstörelse inte gör något är för mig det samma som att tycka att allt mitt skapande, uppbyggande, grävande, planterande och underhållande av denna trädgård inte har, eller har haft, någon betydelse eller något värde!
Ett litet: "Det var trist", hade känts bra...



Jag vässar klorna och går till attack!

Inte mot maken utan mot grävlingen.

Fällan är gillrad!


God middag önskar

Skogseva

4 kommentarer:

  1. Det var trist! Kram från storasyster

    SvaraRadera
  2. Storasyster: Precis så, ja!
    Kram från lillasyster

    SvaraRadera
  3. Mycket trist!
    Jag önskar dig bättre framgång med dina grävlingfällor än med dina sork- och vildsvinsditon. (Någon grävlingstek behöver du dock inte utlova...)
    Men kan man inte tänka sig, att grävlingen kan knipa en eller annan sork?
    Kramar från en, som alltid tror de flesta om något gott
    Eva

    SvaraRadera
  4. Prästgårdseva: Tack för det. Grävlingstek? Jag vet inte ens om den är smaklig. Kanske värd att testa.
    Och jo, den lär ta en och annan sork, men priset jag får betala är något högt tycker jag. En uppriven gräsmatta mot en död sork?
    Djur är djur och ont eller gott finns inte i deras värd, däremot i vår människodito. Och om man ser sig omkring tycker jag att det finns för mycket av det onda och för lite av det goda. Kan bero på att jag just nu är krigsstigen själv och därmed känner att det finns ett ont stråk i mig...
    Kramar från en som tvivlar

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!