måndag 6 september 2010

Nykomlingar


I den "nya" rabatten har tre 'Maidens Blush' grävts upp och fått en ny plats i trädgården. Deras friska gröna färg harmonierade inte helt med alunrotens och smällspireans mörkt röda färger.


Alltså: ut med rosorna och in med något vitt. Med en gnutta av rabattens röda grunddfärg i blommans mitt.

Franskt kungsljus.





Sex fina plantor ska nästa säsong skicka upp sina spiror som ska stå och lysa mot den mörka smällspirean Physocarpus opulifolius 'Diabolo', som enligt mitt förmenande är en av de snyggaste rödbladiga buskar som finns. Dessutom blommar den med de mest underbara blomflockar man kan tänka sig. I stora mängder dessutom!


(Foto från den 29/6)




Och runt kungsljusens fötter breder en mörkt kopparfärgad matta av alunrot ut sig.



Jag kan bara inte bestämma mig för om jag ska klippa bort alunrotens blommor eller ej. På avstånd ger de rabatten en lite tråkig rosa ton som jag inte riktigt kan förlika mig med.

Jag får fundera på saken till nästa sommar.


God middag önskar

Skogseva


4 kommentarer:

  1. Rabatten blir bra mycket tråkigare om du klipper bort de vackra blommorna. Dom är ju dessutom mycket vackra när de är överblommade. Kram från storasyster vid den egna datorn

    SvaraRadera
  2. Storasyster: skönt att du är hemma med din tunga last! Jag tog mig över bron och hamnade alldeles rätt, tro det eller ej. Kom 2:a i bridgen - allt är alltså bra, förutom att du inte är kvar här..
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Det kommer att bli jättefint!
    Mina kungsljus blommar för övrigt fortfarande. De är verkligen både vackra och tacksamma att odla.
    Kramar

    SvaraRadera
  4. Prästgårdsväninna: En av de trevliga egenskaperna hos ljuset är just att det blommar så länge. Är bara ängslig över sorkframfarten - inte bra med angrepp underifrån på nysatta plantor. Vågar nästan inte säga att det är ganska lugnt just i den rabatten...
    Kram från mig

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!