tisdag 4 maj 2010

Utsprunget


Jomenviss är det så...

Våren promenerar inte - den springer. Springer iväg och springer ut.



Prunus cerasifera "Nigra", blodplommon, planterade vi i höstas i den tidigare rosenrabatten:
"Snabbväxande, starkt förgrenat träd eller buske, 5-7 m högt. Bladen är omvänt äggformade och mörkröda. Rikblommande med enkla rosa blommor i april-maj."
Jag försöker föreställa mig hur det blir när nävorna har vuxit ut och blivit marktäckande om ett par år...
Trädet var, som ni ser, svårfotograferat i solen.

Ett helt annat utspring har lönnen i bakgrunden som med sina gulgröna blommor är så attraktiv för alla småflygare. Trädkronan låter som en stor bikupa!



Knopparna i blodplommonet ser illavarslande fulrosa ut, men enligt plantskolefotona ska de bli ganska blekt och snyggt rosa. Måtte det stämma för jag är ingen älskare av marsipanknoppsrosa prunusblommor!



Corylus maxima "Purpurea", blodhassel, hade stått på önskelistan ett tag när jag nästan ramlade över en i plantskolan. Och till ett rimligt pris har jag förstått - en buske ca 80 cm kostar runt 600 kronor. Det gjorde inte min!



Prunus padus "Colorata", blodhägg. Nyligen uppgrävd ur prästgårdsjorden  och nergrävd i vår hemliga trädgård som kanske så småningom blir så lummig och dold som jag tänkt. 

För liten blir stor och vår "vanliga" hägg, som visserligen har några år på nacken får vi numera beskära ganska hårt eftersom vi planterat den en aning för nära huset....

God eftermiddag önskar
Skogseva

3 kommentarer:

  1. Jag hoppas att de vackra träden som står här omkring husen blommar med sina marsipanrosa blommor, när du är här! Kram från storasyster

    SvaraRadera
  2. Hur går det med nävorna....?...tycker mina "krymper"....men det är ju isiga vindar forfarande.

    SvaraRadera
  3. Storasyster: Har inga problem med anddras marsipanträd, men vill inte ha själv. Nu får du snart börja bunkra upp mat och delikatesser...
    Kram från lillasyster

    Inger: Mina nävorna står också och stampar men med lite värme så ska de väl komma igång med växandet. Du ska inte räkna med att de är fullvuxna förrän nästa sommar dock! Jag tar på mig inspektionsglasögonen på lördag.

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!