söndag 9 maj 2010

Ostädat!


Jag har lyckats!

Jag har en trädgårdshörna som jag "ostädat" i. Norrländskt "ostädat". Ickestädat!

Och vad händer om man ostädar?

Predikat för mig om detta har prästagårdskvinnan  (som sig bör). Man ska ostäda där man vill att växterna ska förmera sig. Såklart! Inte krafsa och rafsa. Inte peta och störa.

Låt stå!

Jag trodde att jag hade sisådär fyra eller fem Scilla italica. Inte på ett och samma ställe i trädgården, nej, nej - en här och en där. På konstiga ställen dessutom. Förmodligen planterade av fåglar utan sinne för form, färg eller platsens lämplighet. Dock tacksamt mottagna av mig, varhelst de dök upp. Vårens skönblomma, blåblomma, doftblomma.

Blåblommorna skulle inventeras.

Det lyste blått invid gärdsgården där det tidigare stått en av de fyra eller fem.



En hel klunga blåblommor!



Jag räknar där jag ligger på magen och låter mig berusas av doften.



En, två, tre....




...tolv underbara scillor i en klunga! Med den vackraste tänkbara placering.

Gärdsgårdsstenar bakom ryggen...

Kirskålsblad runt fötterna...





Ostädat!


God middag önskar

Skogseva

14 kommentarer:

  1. Vilka underbara bilder! Fåglar och myror kan flytta blommor till de underligaste ställen...

    Vårhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder. Underbart att de doftar. Synd att man ej kan känna doften via datorn. Har en hel del ostädade hörn här hemma. Lämnat kvar vinterns fågelfrön på ett ställe. Skall bli kul att se vad som händer där. Hoppas du får en fin fin kväll/Gela

    SvaraRadera
  3. Elisabet: Tack snälla... Att fåglar flyttar frön till de mest märkliga ställen vet jag, men myror.. Har aldrig tänkt på deras eventuella planteringsförmåga!
    Trevlig söndag önskar
    Eva

    SvaraRadera
  4. Gela: Jo, de doftar honung och vår. En doft som jag vill rulla mig i!
    Klokt att låta det vara ostädat i hörnen...
    Du får kanske en en alldeles egen hampaodling där fågelfröna varit.
    Glad och lugn söndagkväll önskar
    Eva

    SvaraRadera
  5. ååå-så vakker blogg jeg fant her!!Du tar utrolig vakre bilder og jeg ønsker meg straks en macro-linse til kameraet mitt;-)
    Legger meg til som følger-for hit kommer jeg garantert tilbake!!
    Kram fra Norge:)

    SvaraRadera
  6. Miss marple: Välkommen hit! Tack för komplimangen jag blir så glad över de vackra orden.
    Du är så välkommen tillbaka, säger
    Eva

    SvaraRadera
  7. Prästgårdseva: Inte sant! Fast just nu lider jag... Kram från mig till dig

    SvaraRadera
  8. Anothеr good entrу, gooԁ оnе e-cigarettе гetailer

    Alѕo viѕit my weblog ... green smoke e cig

    SvaraRadera
  9. Thanκs for ones marvelous posting! I genuinely enϳoyed
    гeading it, you're a great author.I will make certain to bookmark your blog and definitely will come back later on. I want to encourage that you continue your great writing, have a nice morning!

    Also visit my page ... Personal website http://www.sfgate.com/business/prweb/article/V2-Cigs-Review-Authentic-Smoking-Experience-or-4075176.php

    SvaraRadera
  10. It's truly very complex in this full of activity life to listen news on TV, thus I just use world wide web for that purpose, and get the latest information.

    Review my web-site; http://www.sfgate.com

    SvaraRadera
  11. I pаy a visіt еveгy daу somе blogs
    and ѕites to гead artiсles or reviews,
    except this web site presents feature based posts.

    my web blog - https://de.wiki.in-no.org/

    SvaraRadera
  12. you're actually a excellent webmaster. The web site loading speed is incredible. It sort of feels that you're doіng
    any dіstinctive trick. Also, The contents are masterpiecе.
    уou havе performed a fantastіc job in this subϳect!


    Also visit my рage ... forum-rolnicze.rolnicy.com

    SvaraRadera
  13. Hi there all, hеre eѵery ρeгsοn
    іs shaгing theѕе familiarity, thus it's fastidious to read this web site, and I used to go to see this blog all the time.

    My web-site: http://www.ninhao.com/

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!