söndag 16 maj 2010

Ovis musimon



Hemma igen.

Utförligare rapport kommer.

Om vardagliga ting.

Men det mest exotiska måste omedelbart rapporteras:

Jag såg mufflonfår vid vägkanten!

när jag vände bilnosen söderöver i dag.




Under veckan som varit har storasyster och jag spanat efter mufflonfår vid fårens hemvist - några fält som vi kört förbi ett antal gånger. Såg dem på långt håll en kväll, men idag sa de alltså tack och adjö på mycket nära håll när jag for hem till Skåne! 

"Mufflonfåret, Ovis musimon, härstammar från medelhavsområdet. Där finns det fortfarande kvar på några av de större öarna. Fåret har inplanterats på flera ställen i Mellaneuropa, hos oss i Sverige finns det i några vilthägn men även i några frilevande grupper, bl a i Sörmland och på ett par öar längs bohuskusten." (Svenska Jägareförbundet)

Jag haver icke vistats på någon ö!
Icke heller vid bohuskusten!

Och likväl såg jag dem...


Konstaterar

Skogseva


(som naturligtvis stulit bilden)


4 kommentarer:

  1. Välkommen hem.........med eller utan mufflon.

    SvaraRadera
  2. Inger: Tack ska du ha - jag valde att komma utan...

    SvaraRadera
  3. Dom kommer säkert från bohuskusten - du har inte befunnit dig särskilt långt därifrån. Kram från storasyster, som skriver på lånad dator

    SvaraRadera
  4. Storasyster: Nånna mil så där..
    Kram tillbaka

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!