söndag 30 maj 2010

Fjärilstragedi

Det blev en halv arbetsdag som avslutades när regnet började falla.

Jag sopade i växthset när min blick föll på en färklick på betongstenarna utanför.




En otroligt vacker fjäril som vid en första snabb titt såg ut som en nässelfjäril.

En nässelfjäril? Njaaee..

Mycket liten nässelfjäril i så fall. Och med teckningar som inte ser ut som en vanlig nässelfjärils teckningar. Mycket mer intrikata och den randiga kroppen stämmer inte alls med hur nässelfjärilens kropp ser ut.





Den lilla fjärilen var samarbetsvillig och lät sig fotograferas ur alla vinklar. När vinden tog tag i de rispapperstunna vingarna visade de sig vara lika vacker mönstrade på undersidan som på ovansidan. Färgen skiftade från creme och varmt rödbrun till mörkbrun.



Jag talade vänligt till den lilla skönheten medan jag fotograferade. Hon, eller om det möjligtvis var en han, visade upp sitt smala jag när hon fällde ihop sina vingar.



Vi blev goda vänner fjärilen och jag. Hon var mycket mån om att ta sig bra ut i bild.

Sträckte stolt på sina antenner.

Fällde samman vingarna och fällde ut dem igen.

Exponerade sina former och sina färger.




När jag fotograferat färdigt fortsatte jag mitt arbete i växthuset.

Gick ut och gick in med blompinnar, vattenkanna och sopskyffel.

Glömde bort att fjärilen satt på en betongsten precis utanför.

Trampade ihjäl den...


God afton säger Skogseva

13 kommentarer:

  1. Tragiskt, men en olycka händer ju ibland. Den var otroligt vacker. Du tar så fina bilder. Ha en fin kväll/Gela

    SvaraRadera
  2. Gela: Jag blev faktiskt lite ledsen. Först tala vänligt och sedan trampa ihjäl!
    Tack för komplimangen säger
    Eva

    SvaraRadera
  3. Livet är bra grymt ibland - både för folk och fä. Kram från storasyster

    SvaraRadera
  4. Storasyster: Jag skämdes, sörjde och våndades! Hur kunde jag..
    Kram från lillasyster

    SvaraRadera
  5. Smärtsamt vackra foton och dito verklighet.
    Jag njuter.
    Och lider.
    Kramar

    SvaraRadera
  6. Prästgårdseva: Verkligheten är ofta smärtsam. Både för folk och för fä. Man kan njuta av skönheten i det levande och ibland ävenså i det döende och det döda. Den döda fjärilen var dock icke lika vacker som den levande och hennes död smärtade mig nästan lika mycket som den måste ha smärtat henne.
    Fjärilsempati?
    Kramar från mig till dig.

    SvaraRadera
  7. Hej.
    Satt och googlade efter en helt annan fjäril när jag kom in här.
    Vet inte om du fått reda på det än men det är fina bilder på en Kartfjäril 'Araschnia levana' har du tagit. Vårgenerationen.

    Mvh Staffan

    SvaraRadera
  8. Ja. Det var en Kartfjäril. Avsevärt sällsyntare än en Nässelfjäril. Synd...

    SvaraRadera
  9. This ρiece of wrіting wіll help the internet vіewers for building up new web sitе or even a blοg
    from start to еnԁ.

    Here іs my blοg poѕt - www.sfgate.com

    SvaraRadera
  10. You maԁe somе геally gοoԁ points thеre.

    I loоκed on the web for more info about the issue and found most іndіνiduals will go аlοng ωіth your ѵiеwѕ on this
    site.

    Reνiew my blog: www.Sfgate.com

    SvaraRadera
  11. Appreciating the dedication yоu put into your
    wеbsite and in depth information you
    offer. It's great to come across a blog every once in a while that isn't
    the same out of date rehashed material. Great read! I've saved your site and I'm
    adԁіng youг RЅЅ
    feeds to my Goοglе account.

    Hеre is mу blog; our website

    SvaraRadera
  12. I'm really loving the theme/design of your web site. Do you ever run into any browser compatibility problems? A handful of my blog audience have complained about my blog not working correctly in Explorer but looks great in Firefox. Do you have any solutions to help fix this issue?

    My homepage ... Http://Www.Greenotec.be/modules.php?Name=Your_Account&op=Userinfo&username=LuisForti

    SvaraRadera
  13. Hey this is kinԁa οf off topic but
    I ωаѕ ωоnԁeгing
    if blogs use WYSIWYG editorѕ oг if you haѵe tο
    manuallу cоde with HTML. ӏ'm starting a blog soon but have no coding knowledge so I wanted to get guidance from someone with experience. Any help would be greatly appreciated!

    Also visit my web page :: http://www.keibaguide.net/index.php?title=利用者:MiriamVar

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!