lördag 29 maj 2010

Arbetslördag

Sträng, tuff, hård, slitsam och handikappande arbetsdag.

Trimmerkörning runt alla rabattkanter, stengärdsgården, häcken och husen. Dragit i kirskålen lite här och lite där och krafsat ogräs i rabatterna. Fjolårets många körsbär har avsatt många små bebisar i rabatterna som raskt blir till små livsdugliga plantor som inte är så lätta att dra upp. Det gäller att döda medan de fortfarande är just små bebisar.


Från prästaträdgården grävde prästgårdskvinnan upp mängder med ormögsplantor som jag fick med mig hem och efter ett par dagar i en pyts med lite jord över sina rötter, planterade jag dem i dag under popplarna vid uppfarten. Där ska de så småningom täcka marken och bli en skön grön matta både till popplar och de två rosor som står där.



Och när jag höll på att stoppa de fyrtioåtta plantorna i jorden fick jag ögonkontakt med 'Louise Bugnet'.



Hon hade redan en knopp!

Det är svårt att tro att rosen är vit när den slår ut. Vit med en mörkröd liten strimma och med en ljuvlig doft! 

Tid och växtlighet - hejda er lite. Jag måste hinna sitta ner, komma ikapp, andas in. Mina ögon måste hinna se. Min själ måste hinna ta till sig allt det vackra...

God kväll säger

Skogseva

4 kommentarer:

  1. Kanske för stor areal för att hinna det !?

    SvaraRadera
  2. Tror du att jag har plats för den där vackra polkagrisrosen? Kram från storSYSTER

    SvaraRadera
  3. Knäppdator! Storasyster, menar jag.

    SvaraRadera
  4. Inger: Detta ör om man jämför med annat (prästgårdsträdgården) mer att betrakta som en kolonilott och borde inte vara så svår att hinna med. Det är när man vänder ryggen till eller blundar två dagar som ogräset hinner lite för långt. Jag måste vara flitigare...
    Kram från Eva

    Storasyster: Så klart att du har! Det är bara att gräva en grop i hörnan (yttre) mot grannkvinnorna - där kommer den att trivas utmärkt.
    Kram från LILLAsyster

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!