fredag 7 maj 2010

Kapitel 2

Det har varit ett par obehagligt snålvindiga dagar och trädgårdsaktiviteten har gått på sparlåga. I dag var en rensningaktion absolut av nöden och jag kastade mig ut i pinvind och hårda regndroppar och krafsade bort det värsta ur det vi kallar "nya" rabatten. Av en speciell anledning - följetongen:


"Anemone Sylvestris".

 
Valet av plats höll mig vaken en lång stund i natt, men när jag till slut kom på den var den så självklar att alla andra möjligheter tycktes löjliga.

Vid sidan om den rödbladiga smällspirean Physocarpus opulifolius 'Diabolo'. Så klart!




Nu skulle den lilla skönheten i jorden och vem vill placera en skönhet i en skräpig och ful omgivning!





Bort ogräs, bort mullvads- och sorkhögar, bort allt som inte klär en skönhet.



Och djävulen själv sträckte ut sina grenar och tog emot den nyplanterade.

Väx lilla sippa, väx dig stor och stark i skuggan av den skyddande röda djävulen!


God afton önskar

Skogseva


3 kommentarer:

  1. Är på jakt efter bildbevis på rabarber(efterrätten), för att plåga min längtan ytterligare. Hittar många andra vårtecken här dock, finast av alla var lammet!

    SvaraRadera
  2. Tina: Räcker det inte med det enkla och goda receptet?
    Koka 1,5 dl vatten, 1,5 dl socker och en halv vaniljstång. Läg i rabarbern skuren i bitar och koka mycket försiktigt i 5 min. Krossa några gamla hårda kakor och lägg i botten på serveringsglaset, skeda rabarbern över och tooppa med creme fraiche. Ät!

    SvaraRadera
  3. Åh vad gott! Ska lägga på minnet tills det blir min (rabarber)tur.

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!