söndag 23 maj 2010

Femtungor


Lång och intensiv arbetsdag med moln på himlen och lite vind som i början kändes skön mot svettig panna, men som nu fram mot seneftermiddagen blev i kyligaste laget.

Kärsbärsträd och hägg är överblommade, äppleträden är helt utslagna och här på åsen slår syrenerna ut om ungefär en vecka. Så perfekt naturen är inordnad, med buskar och träd som avlöser varandra med sin blomning.



Det gamla äppleträdet är översållat med blommor - något blekare än



det säkert femtio år yngre James Grieveträdet. Vi är usla äppleodlare, inte ens de nyare träden ger ätlig frukt. Det dom producerar är frukt med någorlunda vackert yttre men fult och brunt innanmäte. Jag har ingen aning om vad de är för någon sjuka de lider av, men den verkar obotlig...


Kära maken har planterat tio blomlådor med femtungor. Tre plantor à trettiofem kronor i varje låda. Till nästa säsong måste jag försöka göra egna plantor för att inte bli helt ruinerad av plantskolan. Jag kan i och för sig inte tänka mig något bättre att bli ruinerad av än plantor - men ändå.

Solen tittar fram, grillen är tänd, entrecoten väntar...


God middag önskar

Skogseva

2 kommentarer:

  1. Ser fram emot vackra foton på femtungorna...

    Bilden i gårdagens inlägg var bara suverän.
    Snyggt! Jag är imponerad. Inte bara av kameran.
    Kramar från en trött
    Eva

    SvaraRadera
  2. Prästgårdsmadam: Femtungsfoton kan komma närsomhelst eftersom plantorna blommar trots sin litenhet.
    Tack för kompimangen, du vet att jag blir extraglad när den kommer från dig. Nu tror jag ju förstås att det är väldigt svårt att misslyckas med foton av blommande rapsfält..
    Uppiggande kramar från
    Eva

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!