tisdag 27 oktober 2009

Skjortor och trattkantareller

En av dessa gråtrista dagar när solen verkade ha emigrerat till varmare länder för gott. Maken satte frejdigt igång med skjortstrykning, inget roligt arbete precis. Efter tre skjortor blev jag lovad en biobiljett om jag tog över och strök fem styck. Dåligt byte... Men eftersom det blev lite synd om maken efter ytterligare tre skjortor hoppade jag in och så strök vi varannan skjorta till hela högen var prydligt upphängd på sina galgar..



På seneftermiddagen, efter en tur in till Lund, tittade solen äntligen fram ett helt kort ögonblick och den lilla linden vid uppfarten förvandlades till ett guldträd.



Och i solen upptäckte jag att ginnalalönnens blad har knallröda stjälkar. Av bladen återstår bara en liten tofs högst upp i toppen. När föll de övriga?



Vi köpte två hekto trattkantareller med oss från Lund. Trattkantarellsoppa med varm focaccia till middag. "Höstigare" än så kan det inte bli.

God middag önskar


Skogseva

4 kommentarer:

  1. Jag tycker den ena ser lite slarvigt struken ut.......
    Nej jag skojade bara. jag har ju tre byxor som ligger i "vänt" högen. Kan jag skicka dem.
    Har ni någon bra film på gång ??

    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  2. Eva: Kör hit med byxorna så fixar säkert maken dem också.
    Just nu tror jag inte att det går något som jag vill se på bio, men jag köpte en film som ligger i vår "vänt"hög, "Tillsammans är man mindre ensam".
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  3. Den vill jag låna - boken var fantastiskt! Jag skulle ju dessutom låna Mistrals dotter - påminnn mig när vi ses nästa gång! Kram

    SvaraRadera
  4. Yngsta: Jag tyckte också om boken, får se om filmen är av samma kvalitet. Mistral - du kan få den!
    Kram

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!