fredag 9 oktober 2009

Höstflugor

Än finns det liv i den gamla trädgården! Lönnarna glöder i rostorange, gyllengult och blodrött. Färgerna sprakar i solen och det lyser om de två små ginnalalönnarna och rabatten med spirea.




Nävan "Jolly Bee" kan man bara lovorda. Den blommar
fortfarande om inte överdådigt så i alla fall med en
hel del blommor. Detta är tydligen en näva "perforata".






Krukan med tomater som har bott utomhus hela sommaren
har jag misskött de senaste veckorna. Och ändå... Bladen
håller på att vissna ner men tomaterna mognar snällt.






I bersån finns fortfarande enstaka kaprifolblommor.




Silveraxet är en riktig långblommare. Jag tror att
den har mått bra av den senaste tidens regnande.
De stora blomaxen är överblommade men en del
sådana här sidoblommor finns fortfarande. Och
de doftar...





Ginnalalönnen.




Kommer de sista blommorna på "Louise Bugnet"
att hinna slå ut? Det får nog bli några soliga
eller milda dagar för att att de ska få lust att
blomma.


Några svep med dammsugaren ska jag hinna med innan jag tar ledigt för dagen. Flugorna har upptäckt att vid den här årstiden är det skönare att vara inomhus än utomhus, så det är en evig jakt med dammsugarrör och med flugsmälla. Hur flitigt jag än dammsuger upp de små liven finns det alltid en slug rackare som lyckats gömma sig i sovrummet. Den börjar ofelbart surra runt våra huvuden när vi krupit ner i våra sängar med var sin god bok ...


En god och flugfri kväll önskar


Skogseva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!