fredag 16 oktober 2009

Lavendelhimmel

Fredag. En snärjig dag minsann. Bridge på förmiddagen, jojomensan. En roligare förmiddag kan man inte tänka sig. Men lite, lite skrämmande också. Skolångest när läxan är dåligt påläst. Tänk om jag inte kan... Tänk om jag inte kommer ihåg... Och det gör jag ju oftast inte, men det går ändå på något stapplande, men trevligt sätt!



Himlen var dramatisk i väster med blågrå moln
som tornade upp sig. Det utlovade snöblasket
uteblev dock - snö behöver lite lägre temperatur
är åtta plusgrader för att bli till och för att överleva.


Vi hade ärende till Hammenhög och maken hade ledig fredag, så på med varma, varma kläder och iväg. Ärendet uträttades snabbt och sedan tittade vi in i en osannolikt bra möbelaffär som ligger vid torget i denna lilla ort. En sådan tur att vi inte behöver någon ny soffa eller nytt matrumsbord eller något annat som kostar sisådär tjugofemtusen. Jag nöjde mig med att köpa en kompis till sittdynan på bänken i vår mini-minimala hall.



En svart "pilla" fanns tidigare nu hamnade en orange bredvid.
Bänken finsnickrade maken till efter en skiss som jag gjorde.
Den fyller sin sittfunktion i hallen som absolut icke rymmer
mer än just denna lilla smala bänk. Och något måste man
sitta på när man drar på sina galoscher.




Visst finns lavendeltvålens färg i den höstvackra
molnhimmeln. Jag är "tvåloman" och köper allt
som luktar som fina tvålar ska lukta. De ska vara
dyra, helst franska och av god kvalité. De två jag
köpte i dag var inte av högsta kvalité men nästintill.




Och visst finns den orange "pillans" färg i
lönnarnas krona. Fler och fler löv rasar till
marken, det kommer inte att dröja många
dagar förrän trädet står kalt...


Eftersom dagens middag lockar med sin doft, och eftersom det skramlar om porslinet som maken håller på att duka fram, och eftersom hungern driver mig från tangentbordet och in till matbordet säger jag, Skogseva:

God middag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!