onsdag 28 oktober 2009

Glasmasseglöd

Vi har en vacker vas som bor i vårt matrum. Den köptes på Boda glasbruk i fjor och den är ur deras sommarkollektion. Jag kunde inte se att det fanns fler exemplar av just denna vas. Jag föll omgående för den! Den har en alldeles otrolig glöd i sin färg, som om den aldrig riktigt svalnat utan fortfarande har den heta, flytande glasmassan innanför sina glasväggar.

Mot höstfärgerna utanför fönstret blir vasen
ett utställningsföremål i sin skönhet. Det rinner
glödande glasränder inne i vasen. De vrider sig
på ett medvetet och bestämt sätt. Maskulint
eller feminint? Neutral i sitt formspråk - tycker jag.

Visst har den heta glassmassan lånat sin färg
åt min vas. Jag kan tänka mig att formgivaren
hade just den glödande kulören i tankarna när
han skapade sitt alster. (Lånad bild.)

Jag har en viss fäbless för orange. I små portioner dock. Matrummet krävde denna lilla orange portion i fönstret. Matrummet blev lyckligare med det orange blickfånget i fönstret. Det första man ser när man kommer in i rummet. En orange liten vas där glöden från den heta glasmassan aldrig har svalnat.


God dag önskar


Skogseva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!