tisdag 1 juni 2010

I syrenernas tid...



Midsommarmånaden säger:


Nu vill jag mitt hö avslå
Och riva detsamma också,
I denna tid jag lite sova vill,
Och äta laktuka med ättika därtill.





Uti denna månad skall man vakta sig för mycken sömn och om morgonen bruka laktuka med ättika och friskt källvatten, och må man äta ruteblad, förty de är icke skadelige. Men akta dig för ost och svinfläsk, och för allt det som stekt är.


I Krabban är gott att bygga i vatten, att föra sig i nya kläder, och vad man gör i begynnelsen bliver obeständigt.




Ett barn som är fött i Krabban har en fullkomlig lekamen och bliver vis, men det är befruktandes, att han skall lida stor sjukdom uti händer och fötter, eller han får ett ärr på sina länder om sin bältestad.

Jag är född i Krabban.
Ännu har jag ingen stor sjukdom i händer och fötter säger

Skogseva

som har läst i och citerar ur Bondepraktikan.
Och som väldigt mycket undrar över "laktuka"...

3 kommentarer:

  1. Han kom som en vind
    Vad bryr sig en vind om förbud....

    SvaraRadera
  2. Inger: Men kysste han din kind?

    SvaraRadera
  3. Visst har ni laktuka i era salladslådor? Kram från storasyster

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!