söndag 27 juni 2010

Degenerering


Jag undrar vad som hänt med Lilium Formosanum "Pricei"?



Så här fin och "hel" var basunliljan i fjol.


Och så här "trasig" är samma lilja i år. Ett kronblad fattas på varje blomma. På samtliga som blommar just nu är det kronbladet "längst ner" som saknas.



Har liljan av någon anledning inte orkat producera rätt antal kronblad?


Trasigheten gör att hon är lätt att inspektera i all sin nakenhet.
Hon blyges tydligen icke...




Och som de flesta blommor är hon, trots felväxten, vacker i sitt innersta.

Men jag undrar vad som hänt under vintern i hennes gener...


God middag önskar

Skogseva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!