onsdag 16 juni 2010

Rubus odoratus

Vid vår uppfart växer en liten skogsdunge av rosenhallon. En rund skog som ökar i omfång från år till år. En trevlig skog med andra ord. Frisk och grön med väldoftande blad. Skogsdungen är mer än manshög och den blommar just nu med sina vita blommor.

Vita blommor, ja!

Inte de vanliga rosa - nej vita är våra rosenhallonblomster.



Blomsterhallonskogsdungen står i vandrande skugga och det tycks den trivas förträffligt med. Den kommer snällt med nya utlöpare varje vår och jag ger den varje vår lika snällt nytt livsrum genom att skära av en halvmeter grässvål runt dungen. Rosenhallon har nästan lika dåligt rykte som slide och räknas som en mycket invasiv växt. När dungen är lagom i storlek tror jag att den går att hålla "på plats"genom vanlig gräsklippning.



Jag läste mig till att rosenhallon ska skötas som vanliga hallonbuskar, alltså ska de stammar/grenar som blommat klippas ner. Sådant trams tänker jag icke hålla på med. Skulle jag i så fall märka de grenar som blommat med små flaggor, eller ... 



Nä du lilla rosenhallon - din blomning får du sköta själv. Det är ändå inte den som är det viktigaste i dungen även om den är trevlig. Det är de vackert flikiga bladens väldoftande mjukludenhet jag eftertraktar.

Blommorna är dock älskade av andra...



..nämligen skogens alla flygfän..



..med flugorna i spetsen.


God middag önskar

Skogseva


7 kommentarer:

  1. Såna har jag ej träffat på. Kpter härligt med doftande blad. Ska försöka sikta in dom någon gång. Ha en fin fin kväll/Gela

    SvaraRadera
  2. Blir det inga hallon då då ?? Bara till lyst.....

    SvaraRadera
  3. Jag undrar också om den får hallon av något slag. Kram från storasyster

    SvaraRadera
  4. Gela: Jag hade nog inte heller vetat om dess existens om vi inte fått erbjudande att få några rotskott av goda vänner. Rotskotten åtföljdes av en varning om spridningsrisken och den ska man säkert ta på allvar om man inte vill att trädgården ska bli en ogenomträngligt snårskog. Väldoftande snårskog!
    Må så gott.

    Inger: Det kan tydligen bli hallonliknande bär som går att äta, men jag haver icke sett sådana. Jag har riktiga hallon som säkert smakar mycket bättre!

    Storasyster: Som sagt, jag vet inte varför våra inte får bär, men jag sörjer inte precis...
    Kram från lillasyster

    SvaraRadera
  5. Piece of writing writing is аlѕo a excitеment, if you κnow afterward уou cаn wгite if
    not it is complex to write.

    Feel fгee tο visit my blog ... http://www.sfgate.com/business/prweb/article/V2-Cigs-Review-Authentic-Smoking-Experience-or-4075176.php

    SvaraRadera
  6. Ηi there, Yοu hаvе done a fantаstic јob.

    І'll certainly digg it and personally suggest to my friends. I'm sure
    they wіll bе benefited fгom this websіtе.


    Feel free to surf tο mу wеb blog; hoopmixtape.ning.com

    SvaraRadera
  7. Hі there, I еnjοy reaԁіng
    аll οf yοur aгticle рost.
    I wantеd to ωгite a little commеnt to
    ѕupport you.

    Нerе іs my web-sitе ... http://www.sfgate.com/business/prweb/article/V2-Cigs-Review-Authentic-Smoking-Experience-or-4075176.php

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!