söndag 6 juni 2010

Dagens blommor


I växthuset råder just nu övergången mellan barnkammare för växter och sommarhus för oss människor.
Det mesta har flyttat ut - kvar är egentligen bara luktärterna, som får stå inomhus ytterligare några dagar.

Pelargoner av olika slag har börjat blomma och den ståtligaste är nog denna stulna skönhet.



Märkt, mörkt sammetsröd. Utan namn - hon är ju stulen. Stulen från mina närmaste, nämligen svärdottern. Svärdottern har ingen aning om att några av hennes pelargonskott hamnade i min ägo och nu är stora och vackert blommande pelargoner. Engelska, tror jag...



Jag är icke duktig på pelargoner och deras namn. Pelargoner som bor hos mig är oftast doftande och heter "citruspelargon", "muskotpelargon" eller liknande. Den förmodade engelska är namnlös men väldigt vacker.




Utanför växthuset bor sedan några dagar tillbaka den pelargon som bara heter "muskotpelargon". En liten raring med sammetslena blad och trevlig eller oangenäm doft, beroende på vars och ens preferenser.

Och i dag satte vi upp vår plaskpool för vuxna.

Vattnet hann bli femton grader - då tog vi ett välbehövligt och väldigt avsvalkande dopp!

Säsongens första. Att följas av många fler...


God middag önskar

Skogseva

6 kommentarer:

  1. Stulit pelargonskott på Paletten...någon rospelargon tror jag....hoppas de tar sig !

    SvaraRadera
  2. Inger: Stulna skott brukar bli bra! Lycka till med det.

    SvaraRadera
  3. Hanzoo: Rött är fint när det gäller studenbalklänningar och engelska pelargoner.
    Puss o kram

    SvaraRadera
  4. Röda pelargonen har inget namn hos mej heller. Moderplantan har överlevt vintern, men ser tanig ut jämfört med den på bilden. Jordärtsskockorna väntar på dej om du vill ha..hälsar svärdottern

    SvaraRadera
  5. Blås i basuner och slå i cymbaler, svärdottern har tittat in i bloggen!
    Om din röda namnlösa dör lovar jag att du ska få stjäla skott av min (eller om det är din..)
    Vi lämnar plats i bilen för skockorna = vill väldigt gärna ha!
    Kram på dig gumman.

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!