tisdag 29 juni 2010

Djävulskt vacker?


I nya rabatten står sedan några år tillbaka ett par smällspireor, Physocarpus opulifolius 'Diabolo'. Mörka som Hin Håle själv, men varje sommar lika ljust och vänligt blommande, med ljuvliga brunrosatonade knoppar som öppnar sig till vita blomflockar.


De enskilda blommorna ser ut som små Pippi Långstrumpansikten, fräkniga av ståndare.
Fullkomligt oemotståndliga!






Ett stort extraplus i protokollkanten får den mörkt rödbladiga smällspirean för att den är så trevlig att klippa små eller stora grenar av och använda i buketter inomhus. Särskilt vackra tillsammans med den blekrosa rosen New Dawn.


(Bild från 2009)


New Dawn har inte börjat blomma ännu, men om en vecka eller två fyller jag en stor vas med den oslagbara färgkombinationen. De troskyldigt blekrosa blommorna från rosbusken får luta sig mot de blodröda bladen från den djävulska spirean. En spröd liten älva i Hin Håles famn...

Jag återkommer med bildbevis för den som tvivlar!


God natt önskar

Skogseva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!