söndag 20 juni 2010

Scrophulariáceae


Trädgårdens vackraste blommor är inte alltid de som är planterade i rabatterna av människohand.

Små raringar kan dyka upp på konstiga ställen, eller i varje fall där gräsklipparen inte kommer åt att halshugga dem.



Under de ovänligt stickiga men vackert grå  havtornen, står en samling Veronica chamaedrys, eller på vanlig hederlig svenska, te-veronika.



"Den mest storblommiga, mest välkända och mest omisskännliga av våra vanliga veronikor. Senvår- och försommarblomma i lundar, hagar och gräsmattor. Fröna mognar under sommaren."

Jag skall "ickestäda" under veronikan så att hon har en chans att förmera sig! Veronikor och andra blåblommor är välkomna att bosätta sig i min trädgård.



Särskilt om de placerar sig så förtjusande som denna lilla "tuss" har gjort.




Och en vackrare blå färg än veronikans torde vara svår att finna.

Den rara veronikan... Som den svage kallas ogräs.


God lunch önskar

Skogseva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!