torsdag 21 maj 2009

Vårgrävning

I dag skulle gräset som växte mellan rosor och popplar bort. Det är faktiskt lättare att sköta en stor rabatt än många små "runningar" som står tätt samman.

En bottenplantering av luktvioler kommer att bli fint.
De tre popplarna är toppade för att inte dra iväg alltför
högt. Rosorna är den underbara "Louise Bugnet", en
väldoftande vit skönhet som har en röd anstrykning
innan hon slår ut.

När jag ändå var i farten och fixade och donade vid uppfarten beslöt jag mig för ytterligare ett uppsnyggningsföretag...

I stället för att det såg ut så här runt "uthusfransen"
bestående av tjugofyra ormbunkar...


... hjälpte käre maken mig att gräva bort gräset här också.
Ett projekt som dock inte blev färdigt - fortsättning följer i morgon.
Det kommer att bli en mycket snyggare uppfartssida med klara
och tydliga rabatter. Mitt estetiska sinne jublar!


Jag inspekterade min Allium som ser ut så här i dag.
Tre styck bollar av denna (för mig) okända sort.
Jag är verkligen ingen kännare av dessa,
kommer heller inte för mitt liv ihåg att jag petat
ner dem i jorden vilket jag tydligen gjort - i ett
höstligt rus kanske!



I dag klipptes navelsträngen för tomaterna och de
kastades ut i verkligheten. Verkligheten som för deras
del består av ett fortsatt liv vid vårt plank. En verklighet
som kan vara behaglig om det blir en normal sommar
och väldigt obehaglig om det regnar och blåser alltför
hårt. Då binds de fast för att inte blåsa iväg eller välta.
Två tomatplantor favoriseras och får fortsätta sitt liv
i växthusets skyddande klimat.




Jag kunde inte låta bli att fotgrafera en alunrot i
kvällsljuset i går. Allting blir vackert i morgon-
och kvällsljus. Mittpådagenljus är inte lika
fördelaktigt.



I går kväll blev det en vansinnigt god sallad till middag.
Med en av käre makens fantastiska dressingar därpå...


...och grillade karréskivor som var masserade med Santa Marias
"Sweet heat BBQ", en krydda som passar oss. Korianderfri, vilket
vi betraktar som en välsignelse...


I dag blir det lax med en varm potatissallad, vi svälter inte i dag heller.



God middag önskar


Skogseva


3 kommentarer:

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!