tisdag 19 maj 2009

Rabattkanter

En fullkomligt slutkörd kropp sitter här och ska försöka skriva dagens rapport.

Dagen som uteslutande har bestått av kantskärning. En rabatt är inte snygg om inte kanterna är huggna och raka, utan grässtrån som spretar in i den. Så det så!



Ett av mina favoritredskap i trädgårdssammanhang
är kantskäraren. Helt omöjligt att få till snygga
kanter med en vanlig spade.


Syrendoften låg tät över över trädgården när jag arbetade. En fullkomligt berusande doft från de vita och de lila blommorna. Jag kan inte bestämma om jag föredrar den ena färgen framför den andra.


Vita syrener är alldeles förtjusande, men jag vill inte
vara utan våra stora buskage av den enkla lila sorten.


Inne i matrummet har jul-, påskkaktusen fått fnatt och satt i gång att blomma. Den har aldrig riktigt vetat vilken sorts kaktus den är, så den har blommat lite när den känt för det. Jul ibland, påsk ibland. Å andra sidan har den nästan blommat ihjäl sig när den väl beslutat sig för att sätta igång.



"Fådd" som ett skott av gamle åklagarens hustru,
som i sin tur fått ett skott av sin mamma.
Ursprungsplantan kan dateras till 1902.


I ett fönster bor sedan i söndags ett stort monster
byggt av fingerfärdiga sexårsbarnbarnet.


En dusch kommer att kännas skönt efter den tuffa arbetsdagen. I morgon ska jag ta hand om vårt svårt eftersatta hus, som faktiskt inte blivit städat på två veckor! Jag kan lova att det behövs en ordentlig rantafej! Gräs, grus, kattpäls och en massa annat onämnbart ska dammsugas upp. Det kommer att kännas som ett reningsbad - det var länge sedan här var så smutsligt. Trädgården tar all tid och går just nu före allt annat. Om jag vänder ryggen till gror nämligen en rabatt igen. På det viset är maj månad förfärlig - allt växer så det knakar både det jag vill ha och det jag absolut inte vill ha...

God middag önskar


Skogseva

6 kommentarer:

  1. Men Maj är underbar.....låt det gro inomhus,det kommer en regnig dag.........

    SvaraRadera
  2. Inger: Ska det regna i morgon månne?

    SvaraRadera
  3. Yngsta dottern19 maj 2009 kl. 19:37

    Tror bestämt att morgondagens 4års-fyllare önskade sig kantskurna rabatter i födelsedagspresent... Vi har redan fixat från oss - så något för dig kanske? :-)

    SvaraRadera
  4. Yngsta: Hördududu - låter mer som en önskning från en 38-åring!

    SvaraRadera
  5. Åhh va duktig du är, snygga kanter är absolut jätte snyggt! Och syrener är helt underbara! Kanske något man skulle plantera i trädgården:-)
    Kram K

    SvaraRadera
  6. Kamilla: En trädgård är inte en trädgård utan syrener!
    Kram

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!