onsdag 20 maj 2009

I syrenernas tid

Huset är städat. Skinande rent. Bort all päls och damm! Bort allt grus och gräs! Vippa bort alla orenheter, sug upp allt som inte hör hemma hos oss. Svisch och svosch, in med renhet och väldoft. Jag plockade stora fång med syrener och placerade i rummen.


Vita syrener och oxelblommor på soffbordet. Oxeln har
en sträv, men icke alls oangenäm doft...



...och tittar man nära är de vackra.

Jag strödde ut gudsgåvorna i hela huset för att syrendoften skulle sprida sig. Kan man inte buteljera den får man passa på och överdosera medan tid är!


Sovrummet - naturligtvis stora buketter i sovrummet! En
står
här på byrån, en annan vid våra sängar.


Lilla sjuttonhundratalsdamen, skördegudinnan med
avslagen skära, är nog nöjd med sin välddoftande granne.



Det var en ljuvlig måltidsstund i växthuset i går kväll. En otroligt vacker afton med koltrastsång, taltrastsång, vår eviga nötväckasång, stillsamt betande får utanför rutorna och doft av syren och äppelblom som smög sig in till oss...


I motljuset i går kväll blev tomatblomman till
ett pälsklätt litet odjur...


God middag önskar


Skogseva



3 kommentarer:

  1. Synd att vi bara kommer att ha några få blommor i oxelhäcken, så dom får nog sitta kvar. Syrenerna från Björkekärr har vissnat, hoppas kunna få plocka några nya. Kram från storasyster

    SvaraRadera
  2. NI lyckligt lottade............

    SvaraRadera
  3. Inte bra att vara på läger med skolan. Missar för mycket av ditt skrivande. Har sutti och läst nu på morgonen om bortopererade saker och syrener osv.
    Väldigt tacksam att det blev en syren på bild och inte något annat.
    Vädret är fantastiskt och jag förstår att ni njuter.Både inne och ute.
    Synd att man inte kan frysa denna tiden ett tag.
    Kram
    Eva

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!