onsdag 27 maj 2009

Vind och vindor


Denna blåsiga dag har det då sannerligen inte varit så roligt att vara trädgårdsmästare. Små bladskott har blåst av från träd och buskar och jag lider med vartenda litet barn som som tappar sitt fäste. Vinden ruskar om i allt som är spätt och sprött. Vinden tar tag i det som redan hunnit buska till sig. Nävorna i sten"runningen" står och lutar - i går var de spikraka och stolta. Amputation kommer att krävas i vår stora hägg. De nya skotten, nästan meterlånga i rappet, har tagit stryk och hänger som ledsna barnahuvuden. Det blir amputation eller kanske dekapitation...

I går när jag varit i stora staden och hälsat på gamle åklagaren körde jag in till Skåneplantor i Staffanstorp för lite kompletteringar till växthuset. Jag gillar inte plantskolan, sortimentet är konstigt, men vanliga sommarplantor går att köpa. (Favoritplantskolor är annars Flyinge, Vellingeblomman och Flora Linnea.)

Jag köpte bland annat femtunga. En växt
som jag använde för första gången i fjol. Jag
undrar varför jag inte upptäckt den tidigare.
Den är bra på alla sätt och vis och har
dessutom en blå färg som tilltalar mig.


Femtungan sattes i urnorna som står vid trappan.
Där samsas den med murgröna, som övervintrat i
krukorna, och en vinda "Convolvulus", favoriten bland alla.


Växthuset behövde lite tillökning och det blev en söt petunia
i en obestämd rosa/blålila nyans. Av någon anledning hade
jag ingen passande kruka så det blev till att köpa en ny.
Frosttålig och grå med lite präglad yta - riktigt snygg.


Jag samplanterade petunian med två söderhavsljus
"Plectranthus". De måste finnas hos oss varje
sommar. Växer duktigt och får långa rankor som
kommer att hänga ner till golvet så småningom.
De doftar lite speciellt och antingen tycker man
om lukten eller avskyr man den. Jag tycker om!



Vår vattentunna har en krans av funkia
runt sin fot. Av någon anledning hade det
blivit ett mellanrum bland plantorna och
i går köptes en liten utfyllnad som ännu
så länge ser patetisk ut i sin litenhet jämfört
med de omgivande giganterna till fullvuxna
funkior av lite olika slag.


Jag hoppas att denna förfärliga blåst avtar så att våra stackars träd, buskar och plantor kan få hämta sig och resa sig igen. jag tycker att det kanske har stillnat lite...
Tunga skåpet, bokhyllan, lilla vedspisen, kökssoffan och bordet är på plats i köket igen. I morgon ska jag stoppa tillbaka porslin, kokböcker och allt det andra som är spritt i bottenvåningen. Det ska bli skönt när allt är som vanligt igen.
Käre maken bakar pizza och om det inte börjar regna kan vi äta den i växthuset...



God middag önskar


Skogseva

5 kommentarer:

  1. Tänk vad jag lär av dej...har sett bilder på Sissinghurst,praktfullt! Kanske vi får se Romelåsen som ett nytt sådant...*L*
    Aldrig hört talas om Plectranthus.....se där...
    Stormen tycks bedarrat...
    Ha en go kväll

    SvaraRadera
  2. Den där femtungan var ju jättefin,, och vacker färg oxå,, "fniss" Bilden på den andra blomman var oxå himla fin,,,
    Ja idag har det stormat, och kallt har det varit, brrr!
    ha en bra kväll
    kram K

    SvaraRadera
  3. Inger: Att jämföra Sissinghurst och Romeleåsen är väl som att jämföra slott och koja...
    Nu ses vi snart.

    Kamilla: Femtungan är ju inte precis lila men den kan säkert passa hos dig också!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ibland är det skönt att inte ha så många växtbarn att bekymra sig om. Här har ju också blåst åtminstone halv storm idag. Johnnys tomater och pepparväxter står alldeles skyddade vid husväggen och pelargonerna fick flytta lite längre in på verandan. Kram från storasyster

    SvaraRadera
  5. Storasyster: Sådana här dagar skulle jag bra gärna vilja ha både väggar och tak runt och över trädgården..
    Kram

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!