fredag 15 maj 2009

Horny devils



Katten Moses hade roligt i morse. Lekte med en spelkula. Rullade den med tassen och kastade den upp i luften. Gjorde jämfotahopp och landade på kulan. Rusade runt som en galning och sparkade kulan framför sig. Katterna har kulor att leka med, så jag var inte förvånad. Hade bara inte sett till någon kula på länge. Blev misstänksam och tog upp den.



Jag gjorde ett vackert stilleben av en citron, en svart penna
och Moses spelkula. En klassisk triangel. Snyggt, inte sant!



Spelkulan var lite för levande för att vara spelkula! Den rörde på benen! Såvitt jag vet har inte spelkulor ben....



Vid närmare inspektion visade det sig att spelkulan
var en
"fullmatad" fästing. Nynedfallen från en katt antar jag.


Fästingar förstår jag mig inte på. Vad menade Gud när han skapade dem? Vad var avsikten? Vilken funktion fyller en fästing? Finns det någon som älskar en fästing - förutom fästingens mamma? Jag gör det definitivt icke, mitt förhållande till fästingar är tvärtom tämligen hatiskt. Katterna och jag är mums för dem. Inget fästingmedel fungerar och en katt har redan haft borelia. Maken också. Jag plockar vant bort fastbitna elakingar och hoppas att just den inte bar på någon smitta. Moses leksaksfästing rullades in i ett hushållspapper och brändes upp i spisen, medan jag förnöjt stod och tittade på.

Efter dagens id var det sedan skönt att sitta ner i växthuset och njuta en stunds välbehövlig vila. Vår gigantiskt stora (äppel)pelargon blommar med sina första blommor.


Doftpelargonernas blommor är som gjorda
för
att fotograferas i närbild. Inte så spektakulära
håll men skönheter när man kommer inpå.


Maken gjorde vår favoritdrink "Margarita" och en liten munsbit som vi komponerade för många år sedan och som vi kallar för "Horny devils". Det är icke så hemskt som det låter, "horny" betyder faktiskt "behornad/hornförsedd" också. Hornet består av en stor flisa vitlök.


Horny devils:
Bred grovt bröd med creme fraiche
Lägg på en rullad sardell
Stick i en stor flisa vitlök i sardellen
Klipp lite dill eller persilja över



Timjan gjorde oss sällskap i växthuset, dock utan att förtära vare sig vått eller torrt. Han ville bara vara nära oss - han verkade trött och gäspade flera gånger.




Jodå, Timjan har en avbruten hörntand. Veterinären påstår
att han inte har ont av den. Den påverkar tydligen inte hans
gäspningar i alla fall. Han har varit trött och sovit mycket i dag.
Bara det inte är en ny boreliainfektion...

Käre maken lagar till färsfylld zucchini- starkt kryddad. Det brukar vara jättegott!

God middag, vad ni än tänker äta ni läsare, önskar





Skogseva


8 kommentarer:

  1. Hej!
    Hittade din mysiga blogg via Camillas.
    Isch, en sådan där "spelkula" höll jag på att trampa ihjäl häromdagen.
    Har du ett stort växthus, eller är det som mitt ett "myshus".
    På återseende och ha en skön helg.
    Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Uurrrkk,, ja du en sån "spelkula" hittade jag oxå hemma förra sommaren,, äckliga är vad dom är! I år ska det sprutas fästingmedel på vovvarna!
    Vilken underbar bild på katten,, vilket gap!
    Trevlig helg o kram
    Kamilla

    SvaraRadera
  3. Celias spetsar: Hej och välkommen!
    Vårt växthus är 10 kvm och tidig vår fungerar det som barnkammare åt, framförallt, tomater och pepparplantor. I övrigt hyser det mest klättrande och hängande blommor, tomatplantor för tidigare skörd och så är det vårt frukost-, lunch- och middagsställe. En ständig källa till välbefinnande - i vått och torrt!

    Kamilla: Om det bara hade hjälpt att "spruta" men det gör det inte. Fästingen ramlade av från en katt som var behandlad! Jag har fått ett tips att bada katterna i grönsåpa, det påstås hjälpa - kan vara värt att prova i alla fall.

    Kram på er båda

    SvaraRadera
  4. Och nu smälta rabarber med glass. Mums!

    SvaraRadera
  5. Ja, det är ena förfärliga rackare. Har faktiskt inte sett någon på hunden sedan han fick ett nackskott.
    Vad heter den lilla gulliga pelargonen jag fick och som blommar med pyttesmå nästan vita blommor?
    Kram Anita

    SvaraRadera
  6. Storasyster: är det den som är, muskotpelargonen eller... Det värsta är att jag inte har kvar information om de äldsta. Jag ska kolla i morgon och se om jag kommer fram till något.
    Kram, lillasyster

    SvaraRadera
  7. Det borde vara "förbjudet " att visa så "räliga bilder" på en blogg.Nu syftar jag på fästingen såklat.
    Bilden på Timjan var bara så söt.
    Idag införskaffade ja en pelargon som såg ut som en polkagris.
    Hoppas det regnar lite mindre hos er.
    Kram på er båda
    Eva

    SvaraRadera
  8. Kör Eva: visst är de räliga! Jag hatar dem, jag hatar dem, jag hatar dem!

    Kram själv

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!