torsdag 28 maj 2009

Planeringsmisstag

Vad tänkte du egentligen på Gud, när du skapade hårda vindar och ogräs? Hade du någon slags utsorteringstanke i hjärnan när du satt där i ditt molngemak och funderade på vad vi människor här på jorden skulle få att tampas med. Hur resonerade du runt ogräs och vindar?



Du tänkte säkert, när det gällde vindarna, att de skulle fungera som fröspridare. Att de skulle, till oss frusna nordbor, bära med sig värme från södern. Du planerade säkert att de skulle vispa runt i våra hav, syresätta till förmån för allt levande under ytan. Du planerade nog också in att vinden skulle bygga upp vågor så att surfare skulle slippa ligga på sina brädor och plaska runt på ett alldeles platt och trist vatten.



Men hur funderade du när det gäller små plantor och nyplanterade träd och buskar med klena stammar? "Må den starke överleva" - kan du verkligen ha tänkt så? "Må ni klena stackare som ännu icke är förvedade försvinna med stormbyarna" - tänkte du så? Sortera bort svagt, lämna kvar det starka och växtkraftiga?



När det gäller ogrässkapandet såg du ju till att kor och får fick grön och god mat! Vi människor slipper titta på kal brun jord, den täcks av allsköns grönt. Det mesta av det skapade gröna blev ogräs. När du låter det bli missväxt och eländsår finns det mycket bland ogräset som vi kan äta och som ger oss mycket av den näring och de vitaminer vi behöver.



Men de små plättar av jorden som är trädgårdar, hur har du tänkt? Ogräsmässigt alltså! Tänkte du som med vindarna: "Må den starkaste överleva" - gjorde du det? Var det så du planerade? Om min rygg inte går att böja den hundratusende gången för att plocka upp en oönskad liten våtarv, sorterar du bort mig då? Låter ogräset vinna? Låter svaga ryggen förlora?


Men Gud då, så där gör man inte. Slår ut den svage och låter den starke råda. Jag tror att du tänkte lite fel både när det gäller vindar och när det gäller ogräs. Du slarvade i ditt planeringsarbete. Lät dina vindar transportera frön och blåsa över surfare OCH över oskyldiga plantor och svagstammiga träd. Lät ditt ogräs växa i hagar och på ängar OCH i mina rabatter. Var det verkligen så du hade tänkt att vi skulle ha det - med vindar och ogräs?



God middag önskar


Skogseva
(Alla bilder är stulna)

2 kommentarer:

  1. Så blev det ju inte bara med ogräs och vindar. Hela tillvaron består väl av att det som är svagt slås ut och det som är starkt vinner. Kram från storasyster

    SvaraRadera
  2. Somligt råder vi icke över!
    Som Darwinist tror jag på naturens krafter...

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!