fredag 29 maj 2009

Överflöd och överdåd


"Ge mig överflödet - det nödtorftiga kan jag leva utan." (Oscar Wilde)

Ge mig många blommor, ett överflöd av buskar, träd och perenner. Låt mina rosor blomma översållade av friska, väldoftande blommor med perfekt formade kronblad. Låt växthusets plantor klä in väggarna med ett överdåd av fräsch grönska och låt tomatplantorna digna av välsmakande, solmogna tomater. Låt uppfartens urnor svämma över av grönska och låt femtungan växa sig så stor att den släpar i marken. Låt pionernas blommor bli stora som barnahuvuden och låt dem blomma i en sådan mängd att plantorna hotas att knäckas.


Bondpionens blodröda huvuden är verkligen
i överdådsklass.


Eja vore det så! Men jag vet minsann bättre...


Apelsinpelargonen slog ut sin första blomma
i dag - överdådigt vacker!

Om ett aldrig så litet tag kommer nödtorftet och eländet. Små förkrympta rosor, sjuka av svartfläckssjuka, rosrost och bladlöss. Buskarnas rötter blir uppätna av sorkar och underminerade av mullvadar. Växthusplantorna får mjöldagg, spinn, bladlöss i alla upptänkliga kulörer, vissnesjuka och torkar ut eller blir övervattnade.

Man kan inte tala om överdåd utan att nämna
snöbollsbusken...


Men just nu - en aldrig så kort period - är allting perfekt. Inga odjur har slagit sina klor i växterna. Tack vare regnet är allting fräscht och grönt. Allting växer och är friskt. Håll fast! Håll kvar! Stanna, tid! Låt överflödets trädgård bli min. Låt den nödtorftiga trädgården bli någon annans...


Den första nävan "Jolly Bee" slog ut i går...
De blommar överdådigt hela sommaren.


God middag önskar

Skogseva

3 kommentarer:

  1. Så vacker apelsinpelargon.....den får jag läsa mer om på Google.

    SvaraRadera
  2. Han sa många bra saker den Oscar'n!

    SvaraRadera
  3. Jag håller med Johnny om Wildes kommentar.
    Fantastiska bilder.
    Trist att man inte kan ha pioner på en balkong.
    Nu ses vi snart.
    Kram
    Eva

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!