lördag 16 maj 2009

Grålördag

Tänk så snabbt man vänjer sig vid vackerväder. Det har varit strålande vårväder en så lång tid att om det kommer en gråmulen dag känner man sig lurad. En gråmulen lördag... Stygga vädergudar - jag som skulle så mycket.

Det regnar tätt, fint och vått, men när jag
lyfte kameran mot skyn syntes solen som
en vit punkt mot de gråblå molnen.


Det blev träning på morgonen. Som om jag inte är stark nog. Som om mina muskler skulle behöva tyngder att lyfta. Som om det inte skulle räcka med jordsäckar, med barkflissäckar, med stenar. Som om det inte skulle räcka med grävning, med spettning, med kanthuggning, med trimmerkörning. Nä, det finns alltid en liten muskel som inte används i trädgårdsarbetet. Som inte får vara med. Så arbeta på du kropp, i träninglokal och trädgård.

Detta är icke Skogseva utan någon som
definitivt är i mycket större behov av träning
!
(Bilden är stulen från nätet.)


I det trista och våta regnet lade jag på tolv säckar täckbark i rosenrabatten. Rabatten kanthögg jag i går och vattnade sedan i många timmar. Det sista var kanske inte så nödvändigt...



I rabatten står fyra New Dawn och tre Albertine. Klätterrosoor
som är tänkta att få växa fritt, trassla in sig i varandra och bli
en stor kupol av rosa rosor i två nyanser. Idén kommer från
Lars-Åke Gustavssons rosböcker. Det blir inte alltid som
man tänkt sig! Rosorna har stått här i fyra säsonger nu och
hittills har det mest varit problem. Alla rossjukdomar som
finns har drabbat rabatten och i fjol klipptes eländet ner totalt.
I år har jag varit mycket flitigare med att spruta med
Binabs TF WP - ett biologiskt växtskyddsmedel. Om det
inte vill sig i år heller gräver jag helt sonika upp rosorna och
skapar något nytt av den runda rabatten.




I pionrabatten har de doftlösa pionerna
kommit så här långt. De vulgära röda
bondflickorna kommer snart att efterträdas
av doftande rosa och vita eleganta damer
som "Sarah Bernhardt" och "Festiva Maxima".



I detta nu tror jag att regnet har upphört. Jag ska gå ut och titta till våra domäner och ge fåren nytt vatten. Plocka undan alla redskap som jag har en så förunderlig förmåga att sprida omkring mig när jag håller på med än det ena än det andra. Vattenslangarna ringlar sig över gräsmattorna, en säck täckbark som ska ut över astilberabatten ligger på gräset och bordet där jag har stått och planterat står fortfarande kvar med jordsäck och redskap...

God middag önskar


Skogseva






1 kommentar:

  1. Så nu gick det bra. Verkar överambitiöst med vattenslangar. Nu är de fådda plantorna omplanterade och dom blev jätteglada. Kram från Anita

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!