torsdag 14 maj 2009

Forskningsbidragsansökan


Vi gör en liten trädgårdspaus och pratar om något väsentligt i stället. Forskning.

Om detta har forskats, funderats, tolkats,
skrivits, beräknats. Man har involverat Gud,
slumpen och en Bang. Det är fint att forska
om universum.

Det öses ut forskningspengar på de mest märkliga projekt, bland annat på universums tillblivelse och därmed förutsättningarna för vårt eget lilla obetydliga liv. Så fruktansvärt onödigt. Vi vet ju att vi finns, att universum finns och att vi inte kan göra något åt vare sig det ena eller det andra. Men forskas ska det. Till varje pris. I stället för att bara konstatera att det fungerar. Att vi lever på denna vår jord och att det fungerar någorlunda. Att de flesta av oss kan duka fram gröt på sitt bord och att de flesta av oss har hela och rena livstycken.

Vårt alldeles egna lilla boll i universum.


Så varför i all världens dar forskas det inte om väsentligheter? Varför lägger man inte några forskningskronor på det som gemene man har problem med? Det verkligt stora problemet. Vardagsproblemet. Som drabbar alla som gillar att sanera sin kropp med viss regelbundenhet.


Har månne denne man en lösning på mitt
och många andras problem? Han har i alla
fall redskapen.


Problemet med duschdraperierna. Problemet att de alltid, alltid sugs mot ryggen på mig när jag står i duchen. Problemet att de älskar att ta mig i sin plastiga och kalla famn. Som klistrar fast sitt kalla plastskinn mot min kropp på det mest Hichcockska vis. Som får mig att hoppa lika högt varje gång det händer och som får mig att säga många f-ord.


Ett gyllene draperi från IKEA.
Finns icke hos Skogseva som numera har färg
i sitt badrum - rött - och ett gladmönstrat
duschdraperi.
Gissa varifrån!


Kan man inte offra en forskningsslant på detta? Göra något! Skapa ett draperi som dras bort från min kropp när jag går in i duschen. Som håller sig åtminstone en halv meter från min kropp. Kanske en liten inbyggd fläkt någonstans. Kanske något magnetiskt. Kanske något röststyrt.


Funkar denne måntro inbyggd i
ett duschdraperi?


Se där ni forskare, jag har levererat förslag - sätt igång och utveckla dem. Halva arbetet är gjort. Och jag lovar - jag kommer inte att kräva någon ersättning för tipsen!



God dag önskar


Skogseva

(Om ni tror att bilderna är mina egna tror ni fel.)

4 kommentarer:

  1. Hmm!
    Detta är ju ren fysik; se t ex

    http://en.wikipedia.org/wiki/Shower-curtain_effect

    /maken

    SvaraRadera
  2. Jaa.....vilka problem det finns....men visst är det otäckt när det sveper runt ben och rumpa....

    SvaraRadera
  3. Jaa,det verkar som om den är feldaterad, åtminstone där uppe,,! Märkligt!
    kram K

    SvaraRadera
  4. Käre make: Fysik och fysik... jag vet vad det är - obehagligt!

    Inger: Ryggen är värst.

    Kamilla: Jag förstår som vanligt ingenting..

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!