söndag 24 maj 2009

Golvprojekt - Dag 3


I går kväll målades golvet gång nummer två. Kattstackarna instängda igen. Vi avslutade med att stänga av köksfläkten och släcka en lampa med hjälp av förlängningsskaftet till rollern - stående i trappan till ovanvåningen, som vi nådde med hjälp av en planka som lades från köksingången! Förstod ni?

I dag på morgonen målade käre maken golvet själv en sista gång. Nu ska det nog tåla att slitas på. Möbleringen får dock anstå några dagar.


Klart! Fotograferat från det lilla prånget.


I går var det 4-årskalas i Skivarp. Minsta barnbarnet överöstes av presenter. Storebror som är handlingskraftig packade upp! För att inte avundsjukan skulle bli alltför stor fick även han lite saker. Rätt eller fel - spelar det någon roll? Allt behöver inte vara så rasande pedagogiskt. Och två glada pojkar är dubbelt så trevligt som en glad pojke!




På bordet hos Yngsta stod en kvist olvon och
doftade. Varför kan inte jag när hon kan?
Våra olvon blir bara sjuka och förkrympta.


4-åringen hade beställt jordgubbs- och blåbärstårta, så det ordnade hans goda moder. Årets första jordgubbstårta - med blåbär i. Förr i världen, för sisådär trettio- fyrtio år sedan, fanns det inga garantier för att det skulle finnas jordgubbar ens till midsommar. Nu finns de året runt! Nypotatis kan man köpa i dag för ca femton kronor kilot! Förr var det också en primör som fick sin premiär till midsommar. Säsongsmaten försvinner mer och mer. Trist på sätt och vis...



Gårdagens jordgubbsblåbärstårta...


...hade stor dragningskraft på en gästande liten ulltuss
som for runt under bordet och letade smulor.


Nu har jag ätit min forskningsmedicin ett dygn och känner absolut inga biverkningar. Nog tyder det på att jag knaprar placebopiller. Eller så tar det ett tag innan de ger sig tillkänna. Jag var i alla fall ute på vägen klockan sju i morse och skickade iväg data! Det funkade, så jag lär väl få fortsätta med det. Den som sig i leken ger...




God dag önskar


Skogseva

5 kommentarer:

  1. Du lindar av olvon en midsommar krans......
    Har införskaffat en paradisbuske och en flammentanz.....får se vad det blir av det.......
    Snart.........är det lördag..............

    SvaraRadera
  2. Jag tycker golvet blev väldigt vackert.
    Ser att Inger också skriver om en massa fina växter.
    Varför har ni fått den "ådran" och inte jag.
    Orättvist.............
    Men men ha det så bra och hoppas ni kom ihåg maten idag. Ha ha ha
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  3. Golvet blev ju riktigt fint! Hade aldrig vågat sätta möbler på det,, "fniss"!
    Det var trevligt att ses igår och jag ser att du är en jättebra fotograf. Min vovve är ju så söt och tårtan så fin! Kan anförtro dig att det blev en tårtbit till på kvällen,, ha ha!
    Nu har vi planterat syrenbuskar och en liten förgätmigej, eller rättare sagt maken har planterat det som vi grävde upp hos bror min och dotter din igår!
    kram Kamilla

    SvaraRadera
  4. Inger: Verkar vara ett bra val...Paradisbuske är ett måste i alla fall.

    Eva: Du har väl en annan ådra antar jag. Dessutom har du ju skaffat en clematis, så det vet du ju vad det är i alla fall.
    Maten packades i en kylväska av käre maken, som kom ihåg...

    SvaraRadera
  5. Kamilla: Jomenvisst var det trevligt att ses! Ulltussen och jordgubbarna var ungefär lika läckra att fotografera. Jag vill inte ha tårta på länge, länge...
    Lycka till med syrenerna, de brukar inte vara svåra att omplantera. Ni är väl medvetna om att det finns mördarsniglar hos Yngsta och bror din!
    Kram
    Skogseva

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!