tisdag 26 maj 2009

Den vita trädgården


Författarinnan och trädgårdsskribenten Vita Sackville–West anlade under 30-talet en vit trädgård på Sissinghurst Castle. Vit är färgen som stillar ens sinne och som ger ro åt själen. Det finns inget som är så vackert som vita blommor i sommarskymningen. När alla andra blomfärger har slocknat i dunklet framträder de vita blommornas lyskraft. Plantera en vit blomma längst bort i ett hörn i trädgården - blicken dras ofelbart dit när mörkret faller. En vit roslykta, ett vitt potentillaljus, en vit liljelampa.

Jag gick en trädgårdsrunda och inspekterade det vita som finns hos oss just nu.


En liten ganska oansenlig men tapper sedum
bor mellan några stenar på toppen av vår "stenrunning".
Jag hr verkligen ingen aning om var de kommer ifrån.
En dag bara stod de där. Ett av dessa eviga trädgårdsmysterier
.



I sanning en skönhet! Rent vit och väldoftande
är narcissen "Poeticus plenus". Några exemplar
(5 tror jag) köptes på trädgårdsmässan i Helsingborg
för en mindre säck guld. Man får lägga sig ner på
marken för att skåda deras sköna ansikten och
insupa deras väldoft.


Under, bland, emellan - ja alla prepositioner
är användbara när det gäller myskmadrans
utbredning i "gräsrabatten". Den är icke
utrotningsbar! En gång i tiden ville jag ha bort
den till förmån för daggkåpa och gräs. Men varför
egentligen? Den samsas utmärkt väl med både
det ena och det andra.


Vitt rosenhallon är ett tämligen nytt tillskott i
vår trädgård. Vi fick några rotskott av goda
vänner med vidhängande varning om deras
invasiva växtkraft. Vi ger hallonen tämligen
fritt spelrum i en rund stor, och fortfarande
växande, rabatt. Rosenhallon blir nästan manshög.


Oops! En vilding bland allt det tama! Det
finns en del utbölingar i trädgården också.
I utkanterna rensas inte lika friskt som det
görs i centrum. En nytankad humla gav sig iväg
när jag riktade kameran mot vitplistern.


Det är faktiskt inte riktigt slut ännu, det märkligt formade
löjtnantshjärtat. Det har också en absolut rent vit färg. I
"hemliga trädgården" lever det i symbios med nepeta.
Nepeta som används som opiumbädd av någon, eller
några, begivna katter.


Snöbollsbuskarna! Vad ska jag säga om snöbollsbuskarna?
Tacksammare vänner får man leta efter. Växer och är
friska - vad kan man mer begära. Blommar så att bladen
försvinner bland alla bollarna. Hundratals, tusentals,
miljontals - den får i alla fall fler blombollar än man
kan begära av en buske. Bollarna är fräscht limegröna
i början för att mer och mer övergå i rent vitt. Vi är
stolta ägare till tre vidunderligt vackra exemplar.


Vad vore en trädgård utan en vit syren? Om man ska plantera
en enda buske så måste man välja den vita syrenen. Den
uppfyller verkligen alla krav man kan ställa på det som växer:
lättodlad, frisk, väldoftande. Mer behöver inte sägas!



God middag önskar


Skogseva



(Bilderna är helt och hållet mina egna, tagna i morse klockan 07.00)



9 kommentarer:

  1. Mmm.....älskar vita blommor... många tycker det är en begravningsblomma !

    SvaraRadera
  2. Yngsta dottern26 maj 2009 kl. 19:53

    Vill du påstå att snöbollsbuskarna inte har bladlöss hos er?! Både min olvon och min snöbollsbuske är lusbuskar nummer ett i trädgården! Illasinnade svarta kryp invaderar dem och drar bladen likt sovsäckar runt sig så att buskarna ser ut som ett vandrarhems sovsalar...

    SvaraRadera
  3. Undrar just om snöbollsbusken i Kråkbrickan överhuvudtaget överlevt vintern. Den har fört en tynande tillvaro de sista åren och har inte velat blomma. Håller med om att det är vackert med vita blommor, men för mig får det gärna vara en blandning av färger. Kram från storasyster

    SvaraRadera
  4. Inger: Gammalmodiga typer! Det var länge sedan vitt var en begravningsfärg på blommor.

    Yngsta: Icke en lus så långt ögat kan skåda! Åtminstone inte på snöbollsbuskarna. De kommer säkert så småningom på rosor och på allt som finns i växthuset - vi brukar drabbas av det mesta i eländesväg.

    SvaraRadera
  5. Storasyster: Vår största buske är nu över två meter hög, hur hög är er? Jo vi har ju lite mer färger än vitt, men övervägande vitt och blått. Min själ mår bäst av det. Dock ska jag skaffa rosa rosor till "rödblads"rabatten.

    SvaraRadera
  6. Underbara bilder. Kan inte fatta att du är ute kl 07.00 och fotograferar blommor.
    Jag har ju bara en liten balkong men har lyckats få alla färger utom vitt.
    Ha det bra
    Eva

    SvaraRadera
  7. Eva: Om jag inte hade varit tvungen att skicka iväg data klockan sju på morgonen om eventuella biverkningar av medicinen jag är med och testar, hade jag garanterat icke varit ute och fotograferat !

    SvaraRadera
  8. Hej jag undrar vilken syren du har?
    Jenny

    April 2010

    SvaraRadera
  9. Jenny: Oj! Det är gamla, gamla syrener som fanns här när vi flyttade in - jag har faktiskt ingen aning. Jag skulle tro att det är en alldeles vanlig och simpel Syringa vulgaris utan något "efternamn". Tack för att du tittade in och för att du gav dig tid att kommentera.
    Eva

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!