måndag 25 maj 2009

Stilskola


När jag var väldigt ung gick jag i:



Jag lyckades övertala mamma att betala den svindyra avgiften, själv hade jag inga pengar. Jag tror att jag var sexton år gammal. I stilskolan fick vi lära oss allt sådant som är väsentligt för överlevnad: Hur man sätter sig i, respektive kliver ur en bil på ett snyggt sätt. In med baken på sätet, lyft in båda benen samtidigt utan att lyfta så högt att underpersedlarna blir synliga.


Ungefär så här kunde mina klänningar se ut
i slutet av 50-talet. Det krävdes nog
en hel del för att de onämnbara skulle synas.


Vi lärde oss att sitta snyggt i en stol, det var viktigt. (Jag tycker fortfarande inte om när kvinnor sitter med benen brett i sär, eller inåt med tårna!) Man håller sig rak i ryggen och sjunker mjukt (!) ner på stolen, lägger det ena benet över det andra så att underbenen blir absolut parallella med varandra. Om man har korta underben håller man bara underbenen parallella - lätt lutade mot höger eller vänster. Förstår ni?


Nej, nej, nej och åter nej!


Vi fick lära oss att gå snyggt, stå snyggt, le, prata, hålla kniv och gaffel snyggt. Vi fick lära oss vanlig artighet; hur man tilltalar äldre, hur man niger på ett korrekt sätt, (jodå, vi neg för äldre långt upp i åren!) hur man lämnar sin plats åt någon som behöver den, hur man väljer kläder utifrån sin figur - allt sådant som i dag säkert betraktas som lite löjligt och, säkerligen, otroligt gammalmodigt.


Jag känner inte igen mig själv i någon av
figurerna ovan. Varför finns inte tub- eller
sältypen?



Men:

Jag saknar i alla fall den hyfs och den uppfostran och de regler som vi fick lära oss. Var har stilen tagit vägen? Var finns den lilla förfining nu som fortfarande fanns på 50- och 60-talet? Inte att sitta snyggt eller le på ett särskilt sätt, men vanligt artighet, finess och just STIL. Vi lever i en otroligt stillös tid. Det smackar och smaskas vid matbordet. Man stoppar utan vidare kniven i munnen, vuxna män har toppluva på sig inomhus, folk grälar offentligt, man tvingas lyssna på främmande människors telfonsamtal och om du inte aktar dig får du en dörr i ansiktet, eftersom personen som gick ut före dig inte har gått i:



Jag protesterar! Jag längtar tillbaka! Jag vill åter till den tid då: unga reste sig för äldre, män lät kvinnor passerar före (genom dörrar t ex), herrar drog ut stolen åt sin bordsdam, alla visste att det var fult att smaska, inga mobiltelefoner fanns och då toppluvan var något som Mora-Nisse hade på huvudet när han åkte Vasaloppet och absolut inget annat!


Den enda som mig veterligen har klätt
i toppluva! Det hjälper inte att kalla
huvudbonaden för något annat - den
ser lika förödande löjlig ut inomhus vad
den än benämnes.



Och med detta irriterade inlägg önskar jag er god middag.


Skogseva

5 kommentarer:

  1. Du får det att låta som om alla hade stil för femtio år sedan och ingen har det idag och då är det överdrifter åt båda hållen. Kram från din storasyster som också tycker om stil även om hon inte har gått i stilskola.

    SvaraRadera
  2. Ja det finns mycket i det du skriver som jag håller med om. Både vad det gäller stil och annat som jag tycker man tappat de senaste åren.
    Jag gick också på någon slags stilskola. Men jag komme inte ihåg i vems regi det var.
    Men det handlade om hur man ska gå, stå och röra sig med snygg hållning.
    Det var en gång då det handlade om sminkning.
    " Ja det var bättre förr"
    Lite sanning och lite tantvarning.
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  3. Storasyster: Det är klart att det är en lätt överdrift. Men när man hoppar högt när en ung man håller upp dörren för en i dag, då har det gått långt!

    Eva: Samma stilskola - men femton år senare? Kanske det.
    Bättre förr? Till en del och definitivt vissa saker och företeelser.

    SvaraRadera
  4. Joo.....mobiler är rena terrorn,finns det ingen integritet längre....?

    SvaraRadera
  5. Inger: Dessutom är det de mest intima saker som diskuteras - jag är inte itresserad, men tvingas att lyssna.

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!