söndag 6 mars 2011

Vår - Dag 2

Denna ljuvliga andra vårdag ägnades också åt att avlägsna den hårt packade, snömögliga gräsytan. Med hjälp av systern hann vi med ytterligare en bit och gräset kan pusta ut och andas igen.

Systern hittade denna trädgårds första blommande vintergäck. Vi är fattiga på just vintergäck, så jag blir glad över de få som växer här och som har lust att glädja oss med sin gulblomning. 




Eftermiddagsfikade gjorde vi i den 'engelska trädgården' hos yngsta dottern, där de första krokusarna hade slagit ut och där gräsmattan alldeles strax kommer att se ut så här:



(Foto från 2010)

I vårsolen började kråkor, råkor och kajor att ganska högröstat småbråka om bra boplatser i ett träd i grannträdgården. En diskussion mellan några råkor är helt acceptabel, men för ett ovant öra är ljudet från hundratals kråkfågelröster i mesta laget.



Dock gillar jag kråkfåglar - speciellt korparna i vår skog och så dessa råkor. Blanksvarta, stiliga, intelligenta. Dom får gärna lov att bråka och väsnas. En rå men trevlig fågellåt - ett ljud som för mig är väldigt tätt förknippat med just denna 'engelska trädgård' nära sydkusten!.

God afton önskar

Skogseva


4 kommentarer:

  1. Tack för en härlig dag med vårkänsla säger en nöjd storasyster

    SvaraRadera
  2. Storasyster: Tack för ytterligare kratthjälp!

    SvaraRadera
  3. Åh, så ljuvligt med krokusarna och en så läcker färg. Varför är mina bara mörkt violetta? Måste nog skaffa fler.....
    Jag delar helt din förtjusning i de svarta kråkfåglarna. Men det senaste inlägget på min blogg visar andra svarta (och mer skönsjungande) fåglar.
    Dessutom har jag gett dig en award...
    Kramar
    Eva
    Kram

    SvaraRadera
  4. Prästgårdsmadame: Om du längtar alldeles väldigt mycket efter just denna färg kan jag säkert gräva upp några åt dig ur den 'engelska' jorden.
    Beträffande awarden: Tack snälla, söta, älskade du - jag känner mig glad och övermåttan hedrad!
    Kramar i mängd från mig till dig.

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!