fredag 18 mars 2011

Ismagi


Vi kom hem från en konsert i sena gårdagskvällen till en trädgård som glittrade och gnistrade på det mest magiska vis.Vädret hade varit väldigt onådigt och på lägre höjd vräkt ner ett snöslask som här på åsen blev till underkylt regn.

Allt växande var insvpt i ett tjockt skal av gnistrande is!

Jag hämtade kameran och försökte fånga den glittrande magik, som mina ögon inte hade det minsta problem att uppfatta, men min kameras kapacitet räckte inte till att skapa samma bilder som mitt öga såg i vår tämligen knappa utomhusbelysning. Fotona blev absolut inget att visa upp - så synd!

På morgonen fanns en del av isbarken kvar, men hängpilarna som på kvällen gungat, svängt och klirrat med sina isprismor, stod lika nakna som vanligt och den magiska silvriga natträdgården hade försvunnit och efterlämnat en trädgård stadd i upptining.



Uppfartens spireor lyste i går kväll som om de var doppade i silver, på morgonen var isen som omslöt grenarna ganska murken.



I ett av fågelbärsträden var isupptiningen i full gång och vattendropparna växte till sig i snabb takt.



Den vita syrenens ispansar krackelerade i den stigande temperaturen...



... och det gjorde även skalet runt en New dawntagg.



Ispansaret på boken utanför växthuset höll längst, men nu har allt återgått till det vanliga vårtrista och vårgråa. Så som det brukar se ut vid denna brytningstid de dagar då solen vägrar titta genom molnen.

Lärkan ska snöa in tre gånger innan det blir vår. Var detta första gången?


Undrar Skogseva

6 kommentarer:

  1. Otroligt vackra bilder; våren är överraskande på många sätt!

    Kram
    Sari från Puumuli

    SvaraRadera
  2. Sari: Våren kan vara precis hur som helst! Iskall, flödande av sol, snöig, regnig. Det spelar egentligen ingen roll bara den utmynnar i en sommar!
    Trevlig helg och kram från
    Eva

    SvaraRadera
  3. Hade så gärna velat se ditt magiska islandskap! Jag minns själv en decemberkväll när jag och min kompis åkte till kören och träden såg ut som stora solfjädrar p g a rimfrost ... Ha en fin helg, själv åker jag till Alingsås för årsmöte med Njurförbundet (och hälsar på en kompis i morgon och bor över natten hos henne)! Kram!

    SvaraRadera
  4. Bella: Rimfrost kan också vara magiskt vackert, jag minns en djupfryst, totalvit rimfrostmorgon med en kall vintersol!
    Hoppas att du får en trevlig och givande helg med väninnan. Du kan passa på att vinka åt min syster - hon bor strax utanför Alingsås.
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  5. Fast systern är i Växjö den här helgen. Kram

    SvaraRadera
  6. Storasyster: Jomen, det visste jag ju!
    kram tillbaka

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!