söndag 27 mars 2011

Utjämnade organ

Ny arbetsdag i trädgården medan tusentals tranor flög över våra huvuden. En av vårens mest underbara upplevelser som varje vår gör mig lika glad. Jag brukar ropa: "välkommen" åt dem när de tar höjd just över vår skogsglänta. Underbara och efterlängtade fåglar!



Gårdagens organiskt formade rabatt omformades lite lätt och fick ett något mindre utmanande utseende. Böjen rätades ut något för att stämma bättre med de övriga rabatterna och sedan var det dags att ge sig på gräsrabatten som skulle utökas. Min älskade gräsrabatt...



Tanken är att gräsrabatten och den nya "organiska" rabatten ska bilda tungor som ska förenas med en portal, som i sin tur ska göra att trädgården upplevs mer "rumslig". Vid varje sida om portalen ska vi plantera något vintergrönt. Jag funderade visserligen en kort stund på att sätta bambu, som en pendang åt den bambu som finns i gräsrabatten, men med tanke på att detta är ett utsatt och ganska blåsigt läge får det nog bli något annat. Nu diskuterar vi cypresser av olika slag..



Här är utgrävningen nästan halvvägs, kärran är halvfull medan jag är heltrött efter flera timmars grävande! Jag passade på att gräva en grop för något "stort" medan jag omformade gårdagens rabatt och bara den gropen tog en halvtimme att gräva - vi bor sannerligen i ett stenrike! 



Så här ser det färdiggrävda resultatet ut. Ca två meter mellan rabatterna, lagom för gräsklipparen att passera genom två gånger. Tänk något vintergrönt vid varje sida och en portal med någon vackert blommande clematis...



Så här ser det ut från uppfarten...



...och ytterligare lite närmare vår entrétrappa.

Jag tror att det kan bli bra, men det tar naturligtvis några år. Jag har inte så mycket tålamod och inte heller tiden framför mig. Hur stora plantor kan man köpa egentligen?

God afton önskar

Skogseva

2 kommentarer:

  1. Åh, så vackert ni bor, och vilka vackra organiska rabatter ni gräver. Här blir jag sugen på att hälsa på fler gånger.
    Ha en fin vecka

    SvaraRadera
  2. Lotta:
    Tackar så hjärtligt - det känns skönt att höra att rabatterna inte blev helt fel trots de lite märkliga formerna. Jag tror själv att de kan bli riktigt bra om jag bara hittar rätt sorts vintergrönt. Och så gäller det ju att hålla sorkar och mullvadar borta därifrån, du vet ju själv hur tråkiga de djuren är och här har vi gott om dem!
    Du är så välkommen att följa följa mig och mitt trädgårdsliv och jag är tacksam och glad över att du tar dig tid och skriver en rad.
    Må så gott önskar
    Eva

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!