tisdag 15 mars 2011

Järtecken över skogen



Under morgonen och förmiddagen syntes en vacker 22-gradig halo runt solen. Om halon som ljusfenomen kan man läsa:




"En halo kan bildas i samband med att solen skiner genom höga moln som finns på himlen, exempelvis cirrostratus nebulosus. Molnen består av sexkantiga iskristaller och när ljuset bryts genom dessa så bildas en ring, båge, vertikalpelare eller bisolar runt solen. För att en halo skall bildas så behöver iskristallerna ha rätt geometri och storlek. För att vattenånga skall kunna desublimera så får det inte vara varmare än -15 °C. Förutsättningarna för halofenomen är gynnsammast på hög höjd och vid kall väderlek. Eftersom temperaturen faller med ca 6 °C per kilometer, så krävs det under sommaren att molnet befinner sig på minst 6 km höjd för att iskristaller skall bildas. En halo bildas endast om ljuset bryts i samma riktning av kristallerna. Virvlar kristallerna runt så sprids ljuset i olika riktningar, och halon uteblir. Kristaller i rätt storleksintervall (0,05 – 0,5 mm) faller stabilast med den sida som ger mest luftmotstånd i rörelseriktningen. För små eller för stora kristaller tumlar runt när de faller. När kristallerna faller symmetriskt, så kan ljuset endast brytas i bestämda vinklar och en halo bildas."





"En halo har i forna tider väckt stor förundran och tolkats som varningssignaler från gudarna. Ett exempel är vädersoltavlan som målades på uppdrag av Olaus Petri. Den avbildar ett halofenomen över Stockholm 20 april 1535, som varade mellan kl 7 och 9 på morgonen. Gustav Vasa hade under en längre tid tagit stora delar av kyrkans tillgångar i beslag. Så när ett komplext halofenomen uppstod över Stockholm, så tolkades detta järtecken som att kungen gått för långt i sin behandling av kyrkan.
Vetenskapen har visat att ett halofenomen så som tavlan återger det, inte kan uppstå. En tolkning av tavlan är att den inte visar en ögonblicksbild, utan visar konstnärens tolkning ett fenomen som skiftat utseende."




"När en 22-graders halo visar sig är det - åtminstone inom Sverige - 75 % chans att det blir regn inom 5 timmar."

Intressanta fakta från Wikipedia - som för det mesta är alldeles korrekt med sina uppgifter!

Halofotona är mina egna och de är i särdeles fint sällskap med Olaus Petris vädersoltavla som återfinns i Storkyrkan i Stockholm.


God eftermiddag önskar

Skogseva

5 kommentarer:

  1. Mycket vackert och intressant! Kram från storasyster

    SvaraRadera
  2. Storasyster: En del visste vi ju men Wikipedia kan bidra med mycken av den kunskap vi inte har! Kram från lillasyster

    SvaraRadera
  3. Ja man lär sig nåt nytt varje dag, och idag har jag lärt mig om halon, hade aldrig hört talas om fenomenet innan :-S

    SvaraRadera
  4. Johnny:
    Viktigt och viktigt... Fast det förstås - om man har en alldeles egen väderstation tycker man minsta lilla vindkantring är viktig.

    Fia:
    Jag hoppas att jag kommer att lära mig nya saker tills jag drar mitt sista andetag. Kunskap är en rikedom - även om kunskapen bara handlar om en halo!

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!