fredag 25 mars 2011

Sådd!

Nu får jag nog nöja mig med sticklingförökningen av min Euphorbia. Förutom moderplantan har jag nio småkrukor med fina plantor. De är så extremt lättrotade de söta små sticklingarna, och blommar dessutom oavbrutet medan de bildar rötter och fortsätter sedan lika snällt när de blivit planterade!



Frösändning nummer två tog jag hand om i dag - nummer ett är fortfarande ett försvunnet mysterium! Luktärterna får vänta ett par veckor med att komma i jorden och sallad, dill och fjädervallmo ska ju direktsås så min arbetsinsats blev inte så gigantisk. Det finns så väldigt mycket mer på min önskelista men jag har ju inte så mycket plats!



(Till vänster står 15 krukor med frön som jag tagit från de tagetesblommor jag fick i fjol. Därefter 3 krukor med steviaplantor och till höger 9 krukor med citrongräs.)

Det fick bli ett par konsoler i småplantsfönstret och på konsolerna placerades den frigolitskiva med värmeslingor som jag hade glömt bort att vi faktiskt hade.



Över det hela draperade jag på ett tjusigt sätt en stor bit plast.

Tja... Inte världens vackraste arrangemang precis, men förhoppningsvis fungerar det. Och så finns det faktiskt plats för ytterligare några krukor i tältet. Jag måste bara bestämma vad.

Cobea? I så fall är det bråttom, den ska sås i februari, mars.

Jag måste skynda på och bestämma mig!

God middag önskar

Skogseva


4 kommentarer:

  1. Härligt med frösådd och sticklingar!
    Mina Cobea frön grodde villigt och växer kanon bra.
    Är väldigt intresserad av att få namnet på det där medlet mot sork du skriver om på min blogg.
    Ha en skön helg
    Mariana

    SvaraRadera
  2. Mariana: Mmm.. jag måste nog skynda mig och köpa cobeafrön. I förrfjol hade vi två cobeaplantor i växthuset men de höll på att kväva oss i sin växtvillighet så i år får de bo utomhus om jag hinner få fram några.
    Sork"medlet" är ett gift som heter "Tom Cat" som ska stoppas ner i sorkhålen i små sockerbitsstora bitar (köps i blockform). Hålet täcks ordentligt så att inga katter/hundar/barn kommer åt det. Läs ordentligt på förpackningen, det är ju absolut inte ofarligt eller okomplicerat att lägga ut i sin trädgård. Jag tvekar fortfarande, men det verkar inte finnas andra möjligheter att bli kvitt sorkproblemet.
    Trevlig helg till dig också önskar
    Eva

    SvaraRadera
  3. Visst njuter man av sina fröodlingar. Jag har ett eget rum för frösådderna med växtbelysning. Där står dom nu och väntar på en andra omskolning och placering i uterummet. Men ännu har vi så kalla nätter så jag har inte vågat ställa ut dom där ännu. Inatt hade vi minus 8 ute och då blir det inte många plusgradet i uterummet. Men nästa helg är det dags.

    SvaraRadera
  4. Anita: Du är avundsvärd - vilken lycka med ett eget litet 'frörum'! Jag väntar också på lite bättre temperaturer för utflyttning av övervintrarna till växthuset. Någon enstaka natt med lika enstaka minusgrader kan man klara med en frostvakt, men jag gissar att det dröjer några veckor till innan det är tillräckligt stabila dagstemperaturer och nattfrost får vi väl stå ut med ännu längre. Jag antar att ditt uterum kanske är något varma än vårt växthus, men ändå.. Hur gör du för att skydda småplantorna? Extravärme?

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!