fredag 12 november 2010

Trädet

Det kom ett samtal från Löddeköpinge plantskola att TRÄDET var uppgrävningsklart, avmognat och nästan avbarrat.


Trädet, en Metasequoia glyptostroboides, köptes och märktes upp med mitt namn  redan den tjugoandra september, när jag och prästgårdsmadammen gjorde en härlig utflykt.
Jag kan lova er att vädret då var mycket mer tilltalande än det var i dag!



Kärra lånades och jag svepte in min onda hals i storsjal.
Regnet vräkte ner och vindarna fick släpkärran att dansa polka bakom bilen.
Plantskolan var helt folktom, det mesta inburet, nerpackat och instängt. Inga kunder mer än vi. I ett kaffedoftande personalutrymme hittade vi en påpälsad kvinna som hjälpte oss att lasta på det tunga trädet. Hon tog betalt och försvann snabbt in i den kaffedoftande värmen igen.



Med trädet ordentligt fastsurrat körde vi på småvägar hem i höstskymningen. Vi passerade Lilla Harrie kyrka, frestades av tanken på en kaka till kvällskaffet, föll för frestelsen och köpte två nötkongresser på Evas hembageri i södra Sandby. Sedan njöt vi av skymningen och det vackra landskapet innan vi till slut landade här hemma och lastades av trädet på gårdsplanen.

Där får det ligga till i morgon...

God afton önskar

Skogseva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!