lördag 20 november 2010

Växtpussel

Som vanligt blev det vinter med en gång här upp på åsen. Regnet som föll på låglandet blev snö här på höjden. I absolut sista minuten skulle växthuset evakueras, de stora plantorna ner till slutförvaringen i källaren och alla bebisarna upp till fönsterkarmen i gästrummet.

Eftersom jag har utökat antalet övervintrare med sisådär tio hinkar margueriter utöver pelargoner, eucalyptus, liljor och en gigantisk ickehärdig julros, blev det ett pusslande för att få det lilla källarutrymmet att räcka till.
Just som vi var färdiga med pusslet och det bara fanns en smal 'skötselgång' kvar av golvytan kom vi på att rosmarinen var bortglömd...


Rosmarinen som inte precis är en pytteliten kruka som kan förvaras i en fönsterkarm utan en gigant som nästan kräver en hel vadratmeter golvyta! Nytt pusslande och lite mindre andningsutrymmen åt var och en av övervintrarna.

Nu var källaren en riktig djungel,



inte en vacker sådan men väldigt frodig!



Nöjda med kånkandet, pusslandet och slitandet med tunga krukor bar vi in lilla 'laxen' i växthuset och åt lunch i brasvärmen.



Den lilla ved vi har kvar från i fjol har legat på golvet i växthuset och var icke idealisk att elda med...



'Sura veden dåligt brinner
ögonen de bara rinner',
läste jag för barnen när de var små. Det var något om Anke Pankes vedaffär..



Röken lade sig som en grå angoramössa i fårhagen.

Och medan vi satt och tittade på den dimmiga dalen fick jag en obehaglig känsla av att något var bortglömt.

Något stort..

Två urnor som absolut icke ska vistas ute under vintermånaderna...



Nu var det inte lika roligt att börja omflyttning i den redan överfulla källaren. Urnorna är dessutom riktigt tunga och ingenting som man flyttar omkring hur som helst. Murgrönan i dem hade vuxit sig gigantisk under sommaren och stora 'släp' klipptes av för att göra de snöklädda urnorna mer lätthanterliga. Det fanns, trots vårt pusslande, inte många kvadratcentimeter kvar för dem i källaren.

Men det gick!

Jag har ingen aning om hur jag ska komma åt att vattna - men det gick!


God afton önskar

Skogseva

4 kommentarer:

  1. Dagens tips: Bubbelplastväxthus med värmefläkt ;)

    SvaraRadera
  2. Jag är rädd för att det kostar en förmögenhet att värma upp hela växthuset under vintern. Käre maken har räknat på det och det är så gott som olösligt. Och med tanke på att det ska bli en vargavinter...

    SvaraRadera
  3. Men det jag tänker på är inte så stort och vår fläkt går inte superofta fast exakt vad det kostar vet jag inte... Ja, ja ni löser ju det ;)

    SvaraRadera
  4. Till åtta tjugoliters hinkar, sex fyrtioliters och fyra femtonliters krukor + tio 'vanliga' krukor krävs dessvärre ett helt växthus eller i alla fall en yta på tio kvm. Och lite höjd för att mina eucalyptusar som är nedklippta till en och en halv meter skulle få plats. Jag vet inte om sådana bubbelhus finns...

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!