onsdag 10 november 2010

Nu igen!


Helleborus 'Silver Moon' blommar - igen!



Hon står där utanför växthuset i kylan och har säkert blommat ett tag, för några av blommorna har hunnit övergå i den grönrosa färg de får mot slutet av sitt liv.



Jag knipsade av en blomma och satte i en liten vas för att kunna njuta av den inomhus. En liten skönhet som slagit ut trots kyla och vind är värd att i värmen under tak få den uppskattning hon så väl förtjänar!

För mig är en blomma i en vas en soloartist som inte behöver någon försköning.

Eller...

"Sätt gärna julrosen i glasskålar för att förstärka den vintriga känslan. Lite glaspärlor och glaskulor kan strös runt om som glimrande inslag. Eftersom det är dåligt med snö kan man strö en gnutta låtsas snö ovanpå.
(Odla nu - 2007)

HUVALIGEN!


(Silver moon som hon såg ut när hon blommade i juli i år.)

Varför kan en blomma inte få vara naken? Varför hälla på strössel, glitter och glas? Varför sätta dit rosetter, girlanger och hjärtan? Blommor behöver inget "pynt", de är pynt i sig själv. Grenar, glas, tyg och metall i en i övrigt vacker bukett är (hur var det B Nichols skrev..) "förfulande finnar på en ung flickas hy"! Plockas alltid bort av mig...

Så det så!

God dag önskar

Skogseva

2 kommentarer:

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!