onsdag 17 november 2010

Äpplet


Vinterhalvåret är på ett sätt en guldålder - det är då det finns det tillgång till svenska äpplen: Aroma, Åkerö, Cox´s Orange, Katja, Gravensteiner, Signe Tillisch, Ingrid Marie.
Och så finns det

ÄPPLET:

Rubinola!



"Storleken är medelstort med en gyllenröd färg på en intensiv gul bakgrund. Skalet är tunt och blankt, men vid lagring blir skalet fetare. Fruktköttet är ljustgult, fast och krispigt. Smaken är saftig och lätt syrlig. Har den högsta C-vitamin värdet bland dem mer kända äppelsorterna. Ätäpple."
(Tord Erikssons frukt)



"Ätäpple" var det...

Det är vid den här årstiden som jag ändrar devisen "Ett äpple om dagen" till "Sex äpplen om dagen".

Just nu är jag frisk...


God afton önskar

Skogseva



2 kommentarer:

  1. Har just ätit ett äpple av växjösort. Gott! Hör av mig. Kram från storasyster

    SvaraRadera
  2. Undrar just om du suttit i Växjö och ätit äpplet? Jag väntar...
    Kram från lillasyster

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!