lördag 6 november 2010

Eldklotet

Jag vet att jag har visat den förut här i bloggen, vår glödande berberisbuske. Eventuellt, mest med tanke på den lysande höstfärgen, är den en B. thunbergii och inte B. vulgaris, men enligt uppgifter på nätet kan de två korsa sig med varandra och eftersom bladen på vår berberis inte är så sågtandade som de enligt Den virtuella floran borde vara, så kanske är det en hybrid som står där i trädgårdshörnet och lyser!



 Samuel Liljeblad skriver i Utkast till en svensk flora (1816) att "Bärsaften tjenar såsom läskande i febrar, att blanda i annan dryck, i kremer, geleer, och vid alla tillfällen, der man vanligen brukar Citronsaft".
 (Den virtuella floran)

OBS! Alla växtdelar är giftiga i större mängd, utom bären! Medicinsk verkan: Rot- och stambark är aptitstegrande, stärkande, febersänkande, livmodersammandragande.
(Alternativmedicin)



Jag avstår från allt experimentera med den giftiga och stickiga busken eftersom jag inte har behov av vare sig stärkande eller aptitökande medel! 

Säger

Skogseva

Användning: Rot- och stambark som stärkande och aptitökande medel samt vid menstruationsbesvär. Den omogna frukten som kapris; mogen till sylt, gelé, pastiller, saft.

2 kommentarer:

  1. Grannt är det i vilket fall...........

    SvaraRadera
  2. Inger: En klart lysande aktör i höstträdgården.
    Stickig och ovänlig om man kommer alltför nära - tål bäst att beundras på avstånd!
    Trevlig fortsättning på helgen önskar
    Eva

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!