söndag 18 april 2010

Plantskolan - igen!

Fredag eftermiddag tillbringade jag och en gammal släkting i Flyinge. Lunchade på ett icke rekommendabelt ställe, studerade en häckande fotoovillig stork, och lastade bilen full med plantor att gräva ner dels i Lund och dels här på Romeleåsen.



Ciconia ciconia.


Vinden ven vildsint runt plantborden med vad hjälpte det - köpbegäret dog inte av lite blåst…



Primula "nånting". (Bollviva)


Bellis.


Anemone hepatica.


Pulmonaria?

Jag nöjde mig emellertid med att bara titta på alla små raringarna som stod och blommande, men i skuffen på bilen stoppades sex nya hallonplantor, Rubus ”Diana”, ett aprikosfärgat hösthallon. Nu är jag rik! Med fyra olika hallonsorter som ska bilda en häck framför grönsakslådan behöver jag aldrig mer handla dyra och intetsmakande hallon i butikerna!


God middag önskar

Skogseva

4 kommentarer:

  1. Mmm.............då blir det hallontårta....!?

    SvaraRadera
  2. Inger: Solvarma hallon direkt in i munnen. Kanske en burk hallonsylt som kan minna om sommaren när snön ligger djup.

    SvaraRadera
  3. Häftigt med den häckande storken. De stannar på landet på vägen söderut, men något bo har jag aldrig sett.
    Lungört (pulmoraria) är en av mina favoriter!
    Hälsar fröken Dill

    SvaraRadera
  4. Fröken Dill: Så trevligt för dig med mellanlandande storkar.
    Beträffande lungörten: I min bok heter den Pulmonaria och du kallar den för Pulmoraria. Vilket är rätt?
    Undrar Skogseva

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!