fredag 16 april 2010

På menyn:

Fasansoppa



1 fasan
1 morot
1 lök
1 bit selleri
1 äpple
1 apelsin
1/2 tsk timjan
1 tsk rosmarin
1 1 msk mejram
salt
vitpeppar
1 l buljong (tärning)
4 dl tjock grädde
1 msk smör
2 msk tryffel
1 knippe persilja
8 cl cognac
12 cl Madeira
2-3 msk vetemjöl



Skär ut bröstbitarna och hugg resten av fasanen i småbitar.
Bryn småbitarna i smör, skär frukt och grönsaker smått och blanda i.
Bryn alltsammans en stund.




Bränn av med cognacen.
Lägg i kryddorna och rör om.
Häll på buljongen och låt koka i ca en timme.
 Bröstbitarna brynes, lägg dem sedan i buljongen och låt koka i ca trettio minuter.
Tag upp bröstbitarna och skär i tärningar.


 Sila buljongen och red av med smör och mjöl.
Häll i grädden och låt alltsammans koka en liten stund.
Till sist: Montera soppan  med en klick kallt smör, häll i Madeiran, lägg i bröstbitarna samt tryffeln.




Strö över finhackad persilja och servera i varma tallrikar.


En riktigt god middag garanteras!

Skogseva

9 kommentarer:

  1. Du glömde det viktigaste:
    Fasanen på bilderna har inget samband med texten. Eller....?
    Kram

    SvaraRadera
  2. Prästgårdseva:

    Har du, som är omgiven av dessa kreatur, också tänkt på vilket fullt läte de har?

    Om jag hade lyckats fånga den rackaren så vete sjutton om den inte hade blivit soppa!

    Kramar från mig

    SvaraRadera
  3. Fullt läte? Beror antagligen på all cognac då... Är du månne på tjuvjakt?!

    SvaraRadera
  4. Yngsta: Inga fasanögon där inte, snarare falkditon. "Fult" ska det naturligtvis vara.
    Puss o kram

    SvaraRadera
  5. Yvonne Lagerkvist18 april 2010 kl. 15:58

    Tänk om du ändå hade med ett foto på en skalbagge som ser ut precis som en liljebagge men med svarta prickar på vingarna och så skulle du ha skrivit vad den heter. Kram från oss

    SvaraRadera
  6. Yvonne: Om jag hade sett en skalbagge som ser ut precis som en liljebagge men med svarta prickar på täckvingarna hade jag säkert trott att den hette "nyckelpiga". Liljebaggar är vi förskonade från, kanske beroende på att vi bara har dagliljor hos oss.
    Kram till er där uppe i norr

    SvaraRadera
  7. Yvonne (igen): leta på nätet efter "gonioctena decemnotata" så tror jag att du hittar din skalbagge.

    SvaraRadera
  8. Nämen stackars fasanen ! Den är ju så vacker, inte till för att ätas..

    SvaraRadera
  9. Hannzoo: Det är den visst det! Hade du tackat nej till fasansoppan? Nä, dä ser du.
    Men grann är den..
    Kram på dig stumpan

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!